[natuurkunde] Arbeid bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 199

Arbeid bepalen

Hallo,

Kan iemand mij AUB helpen met het volgende vraagstuk:

Anke gaat trampolinespringen op een bungee-trampoline. Ze heeft een massa van 48kg. Anke wordt langzaam omhooggetrokken door een motor tot ze 2,3 m boven de trampoline hangt. Elke elastiek heeft een veerconstante van 120N/m en wordt 3,1 m uitgerekt. Bereken de arbeid die de motor hiervoor moet verrichten.

Ik zou eerst de formule (W=m.g.h) toepassen => W=48kg.9,81N/kg.2,3m (of 5,4m dat weet ik niet want ik zou misschien de 2,3m + de 3,1m doen)

Daarna de arbeid van op de veer berekenen => W=1/2.k.(deltaL)^2 => W=576,6J

Alvast HARD bedankt!

ps; dit gaat over het thema energie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Arbeid bepalen

we missen sowieso de oorspronkelijk positie van Anke, en de lengte en hoek van de veren voordat Ankie werd opgetild.

Hier hoort vast een plaatje bij?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 199

Re: Arbeid bepalen

Neen, hier hoort geen plaatje bij alleen een foto met geen informatie.

Het enige dat ik kan afleiden van de foto is dat er twee elastieken zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 199

Re: Arbeid bepalen

Ik kom met mijn berekeningen uit op 2,2kJ => 2.(1/2.k.(deltaL)^2) + m.g.h

Maar ik zie wel dat de oplossing in mijn boek 2,3kJ is. Kan iemand bevestigen of dit een juiste berekening is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Arbeid bepalen

Als ja simpelweg de getallen in een rekenmachine knalt is er een manier om op 2,2-2,3 kJ uit te komen ja. (Afhankelijk van de vraag of je 9,81 of 10 m/s² gebruikt kom je net onder of boven de 2,25 kJ uit).

Maar ik snap nog steeds niet hoe je iemand 2,3 m optilt en daarbij 2 elastieken 3,1 m oprekt. Ik zie heel dat bungee-apparaat niet voor me.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Arbeid bepalen

Als je het rekenwerk doet zijn er oneindig veel mogelijkheden hoe het bungee-apparaat er uit ziet.

Maar dit doet er niet toe, want alle gegevens heb je gekregen om het vraagstukje op te lossen.

Aan TS:

Je laatste berekeningen kloppen,

Je moet inderdaad gewoon eerst de arbeid verricht in het zwaartekrachtsveld berekenen (48*10*2,3)

En dan de arbeid verricht als gevolg van beide veren (2*1/2*120*(3,12).

En dit dan optellen. Je boek zal waarschijnlijk 10m/s2 als zwaartekrachtconstante gebruiken want dan kom je 2,257kJ uit wat afgerond 2,3kJ is.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 199

Re: Arbeid bepalen

Oké, heel hard bedankt voor jullie hulp!

Reageer