Springen naar inhoud

Apartheid in Zuid-Afrika

• Log in om te kunnen reageren

Itepiet

Itepiet

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2006 - 09:08

Ik ben op zoek naar allerlei informatie over de Apartheid in Zuid Afrika. Ik zoek hierbij specifiek naar de gevolgen die het voor de mensheid had. Ik heb al heel erg veel gevonden, maar er zijn nog een aantal gevolgen waar ik niet uitkom. Dat zijn
kansen op werk
gezinsleven
woongelegenheid
school
Kan iemand mij helpen aan wat infromatie over dit onderwerp?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

evilbu

evilbu

• >250 berichten
  • 792 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2006 - 20:17

Niet echt wat te maken met wat je zei, maar het Apartheidsregime onderhield warme relaties met Israel, beide als overwegend land omgeven en in conflict met een ander ras. Ze hebben zich bemoeid met de o zo lange burgeroorlog in Angola en er is zelfs een tot nog toe onverklaarbare ontploffing boven de Indische Oceaan in 1979 geweest( het vela incident) waarvan men denkt dat het een Zuid Afrikaans-Israelische test was.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 juli 2006 - 16:29

De oorsprong van de Apartheid zal wel liggen in de religieuze (sterk gereformeerde)opvattingen van het blanke (Boeren) ras,die zich superieur voelden boven het zwarte ras van de Bantoebevolking.
Voor zover ik weet werd het ingevoerd door de Engelsen na de Boerenoorlog en overgenomen door de Boeren zelf.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 juli 2006 - 17:55

Voor zover ik weet werd het ingevoerd door de Engelsen na de Boerenoorlog en overgenomen door de Boeren zelf.

Als de Engelsen het invoerden, hoe komt het dan aan die Nederlandse naam?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juli 2006 - 19:58

De oorsprong van de Apartheid zal wel liggen in de religieuze (sterk gereformeerde)opvattingen van het blanke (Boeren) ras,die zich superieur voelden boven het zwarte ras van de Bantoebevolking.

Tot hier ga ik helemaal met je mee, uit een verhaal van mijn vader. Er zijn namelijk ook erg veel heel erg gereformeerde Nederlanders :roll: (engelsen zijn anglicaans, voor de leek een variant op het katholicisme...ja, ik beschouw mezlef als leek)Vooral van het platteland, de boeren, waren ze soms erg streng in de leer.

Eind jaren '50 werkte er in het bedrijf van mijn opa een molukse vrouw. De enige streng-gereformeerde klerk zei:

ow, hebben we hier ook al zwartjes aan het typen?

(of iets in die trant)
Hij was heus niet de enige van zijn kerk die er zo over dacht, neem dat van mij (en mij gereformeerd vrijgemaakte familie) aan :wink:
Appareo decet nihil munditia?

evilbu

evilbu

• >250 berichten
  • 792 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2006 - 20:08

Ik begrijp wel dat anglicaans een vorm van christendom is, disjunct met katholicisme, opgericht voornamelijk omwille van een staatshoofd die een wetswijziging wou.
Maar wat is precies het verschil in Nederland tussen een gereformeerde en hervormde christen? Mijn beetje Latijn doet me vermoeden dat dat precies hetzelfde zou moeten zijn, maar toch is het het blijkbaar niet. Ik zag es een Nederlandse film waarin er heel wat te doen was om een gereformeerd gezin dat hun kinderen naar een hervormde school liet gaan, of omgekeerd. In 'het woeden der gehele wereld' van Maarten 't Hart merkte ik hetzelfde. Toch raar, hervormd en gereformeerd, wat kan er nu het verschil zijn??

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juli 2006 - 20:14

Das een ander onderwerp, dat je van mij best mag vragen......Wel interessant. Theologie of hier, das een beetje schimmig. Kies maar 1:-)
Appareo decet nihil munditia?

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 juli 2006 - 16:27

Een late reactie voor JanvdV:

De taal van de Boeren (Afrikaanders) is afrikaans en dat lijkt een beetje op het oude vlaams in zeeuwsvlaanderen.
Het woord Apartheid is afrikaans,de engelse term was,als ik me niet vergis segregated development!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures