Springen naar inhoud

Systematische naam theofylline

• Log in om te kunnen reageren

mir34

mir34

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2013 - 20:53

Hallo,

Mijn vraag gaat over theofylline, waarvan ik de systematische naam 1,3-dimethyl-3,7-dihydro-1H-purine-2,6-dione moet verklaren. Alleen snap ik deze naamgeving niet geheel. Het deel 3,7-dihydro (op plaats 3 zit geen H-atoom) en 1H-purine (het N-atoom met een H zit toch op plaats 7 en niet op plaats 1?) van deze systematische naam snap ik niet. Op internet vind ik ook vaak de naam 1,3-dimethyl-7H-purine-2,6-dione en die kan ik aan de hand van de structuur wel verklaren.

Bijgevoegd de structuurformule van theophylline. Hierbij begin ik te tellen bij de N-CH3 tussen de 2 C=O's in, dan tel ik linksom de 6-ring (dus de C=O bovenaan is nummer 6) en dan begin ik met de 5-ring die ik rechtsom tel (dus op plaats 7 de N-H).

Ik hoop dat iemand me kan helpen!
Alvast bedankt!

Bijgevoegde miniaturen

• Theophylline.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ChemXper

ChemXper

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2013 - 21:14

De naamgeving komt vanuit purine. Afwijkingen in de purinestructuur zoals een substitutie ten koste van een dubbele binding wordt aangegeven met een H, ook al zit er geen H aan. Het imide heeft nummer 1 en telt richting het amide 3, tot je op het tweede carbonyl uitkomt, nr 6. De vijfring begint met op 7 de NH en eindigt met de N, nr 9

Kijk bijv. ook eens naar THF ;)

mir34

mir34

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2013 - 21:22

Ah super, bedankt! Dus het is 1H-purine omdat je daar begint te tellen als ik het goed begrijp? En klopt het dan dat het 3,7-dihydro is omdat daar in purine dubbele bindingen aanwezig zijn en er nu op die plaatsen een substitutie zit (CH3 en H)?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 november 2013 - 08:49

Ja, dat is het. Plaats 3 wordt in twee stappen aangepast: eerst de dubbele band waterstof adderen: dihydro. Daarna de substitutie.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures