Springen naar inhoud

Eigen Biodiesel vergelijken


  • Log in om te kunnen reageren

#1

JustAQuestion

    JustAQuestion


  • >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2013 - 09:09

Hallo!

Ik denk dat dit niet thuishoort in het huiswerktopic omdat het niet echt basisleerstof middelbaar is.

Voor een onderzoek bij chemie wil ik eigen biodiesel maken en deze dan vergelijken met andere fossiele en biobrandstoffen. Heeft er toevallig iemand een idee hoe dit te testen valt? Alles wat we googlen zijn testen waar we niet veel wijzer uit worden.

Kunnen we bovendien testen dat onze biodiesel effectief werkt zonder de auto van de mama of de papa om zeep te helpen?

Mvg

JustAQuestion

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Kravitz

    Kravitz


  • >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 november 2013 - 18:00

Wat heb je ter beschikking? Middelbare school labo of spreken we over hogeschool of universiteit?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

#3

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 november 2013 - 20:00

Kun je aangeven wat voor testen Google dan heeft opgeleverd en waarom die niet duidelijk zijn?

Verder: Kijk ook eens rond op het forum, je bent niet de eerste met een project rond biodiesel!

Testen of de diesel werkt zou je op een test-motor moeten uitproberen. Daarvoor zou je dan contact moeten opnemen met een opleiding autotechniek, die kunnen je wellicht verder helpen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#4

JustAQuestion

    JustAQuestion


  • >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2013 - 21:22

We hebben een middelbaar labo. Alle stoffen die we nodig hebben, hebbenwe in het labo ter beschikking. Voor de rest hebben we testen van de hoeveelheid koppel en zo van die dingen. Maar wat is de maatstaf voor brandstoffen? Hoe druk je dat uit? Is dat de kwaliteit, vermogen van de brandstof? :) hierdoor weten we ook niet goed hoe we dit moeten googlen of hoe we het moeten testen want we weten niet wat te testen.

Justaquestion

#5

kwasie

    kwasie


  • >250 berichten
  • 348 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2013 - 23:31

Een motor is afgesteld op wat erin gaat. Niet alles wat bij het tankstation beschikbaar is, kun je in jouw auto gooien.
De bruikbaarheid voor motoren van jullie brandstof lijkt mij lastig te bepalen.

De vergelijking van hoe effectief jullie brandstof in verhouding tot benzine/diesel,
doe je met de verbrandingswaarde of de stookwaarde.

Hiervoor word gekeken naar de energie die vrijkomt bij verbranding, en die energie is de warmte energie.

Voor motoren wordt naar de stookwaarde gekeken, ook wel onderste verbrandingswaarde genoemd.

(het verschil tussen verbrandingswaarde en stookwaarde is dat het water in de lucht opgewarmd wordt,
laat dit afkoelen dan is die warmte ook te gebruiken. Bij een automotor worden de uitlaatgassen uitgestoten
voordat ze afkoelen, hierom gebruik je de stookwaarde.)

Zie ook:
http://nl.wikipedia....cifieke_energie

Je zult dus moeten kijken hoeveel energie er vrijkomt bij verbranding,
zonder dat je de verbrande gassen van x00 graden laat afkoelen,maar meteen afvoert.

Misschien kun je het verstoken onder een pan water, en het temperatuur verschil meten.

Veranderd door kwasie, 29 november 2013 - 23:31


#6

JustAQuestion

    JustAQuestion


  • >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2013 - 14:11

Een motor is afgesteld op wat erin gaat. Niet alles wat bij het tankstation beschikbaar is, kun je in jouw auto gooien.
De bruikbaarheid voor motoren van jullie brandstof lijkt mij lastig te bepalen.

De vergelijking van hoe effectief jullie brandstof in verhouding tot benzine/diesel,
doe je met de verbrandingswaarde of de stookwaarde.

Hiervoor word gekeken naar de energie die vrijkomt bij verbranding, en die energie is de warmte energie.

Voor motoren wordt naar de stookwaarde gekeken, ook wel onderste verbrandingswaarde genoemd.

(het verschil tussen verbrandingswaarde en stookwaarde is dat het water in de lucht opgewarmd wordt,
laat dit afkoelen dan is die warmte ook te gebruiken. Bij een automotor worden de uitlaatgassen uitgestoten
voordat ze afkoelen, hierom gebruik je de stookwaarde.)

Zie ook:
http://nl.wikipedia....cifieke_energie

Je zult dus moeten kijken hoeveel energie er vrijkomt bij verbranding,
zonder dat je de verbrande gassen van x00 graden laat afkoelen,maar meteen afvoert.

Misschien kun je het verstoken onder een pan water, en het temperatuur verschil meten.


Danku voor al deze info! Daar schiet ik wel serieus mee op! Maar het puntje over de brandstof verwarmen. Je verwarmt de brandstof boven een bunsenbrander vermoed ik? Is er dan geen risico dat deze ontvlamt?

#7

kwasie

    kwasie


  • >250 berichten
  • 348 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2013 - 19:19

Je verbrand de brandstof, en warmt daar iets mee op (pan water).
Nu weet je hoeveel energie er in jouw brandstof zit.

Op school hebben ze vast wel een joule meter, die op dit principe is gebaseerd.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures