[scheikunde] Reactievergelijking Mg met zoutzuur oplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

Reactievergelijking Mg met zoutzuur oplossing

Hallo,

Ik zit in 4 VWO en ik moet voor Scheikunde volgende week een practicum doen. Het gaat erom om het molair volume te bepalen van een gas dat vrijkomt bij een reactie. In mijn geval is dat waterstofgas.

Deze reactie is met een magnesiumlintje ( Mg) in een zoutzuur oplossing. De formule voor zoutzuur is H3O+(aq)+ CL- (aq). Hierbij ontstaat een magnesium ion, water en waterstofgas

Aangezien we dit blad vandaag al hebben gekregen ben ik al druk met vragen bezig die ik van te voren moet invullen. Alleen loop ik al vast met de reactie vergelijking. Op het internet wordt zoutzuur als HCL geschreven. Logisch want dit is natuurlijk niet opgelost. Alleen kan ik nergens een reactievergelijking met magnesium vinden met de formule die ik heb gekregen. Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt, Wouter

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Reactievergelijking Mg met zoutzuur oplossing

Je hebt de reactievergelijking al grotendeels gekregen uit:

Deze reactie is met een magnesiumlintje ( Mg) in een zoutzuur oplossing. De formule voor zoutzuur is H3O+(aq)+ CL- (aq). Hierbij ontstaat een magnesium ion, water en waterstofgas
Je weet dus al wat je links en rechts van de pijl moet schrijven - eerst dus de formules van al die vermelde stoffen opschrijven.
zoutzuur is H3O+(aq)+ CL- (aq)
Op het internet wordt zoutzuur als HCL geschreven
Zoutzuur is HCl, opgelost in water. Hierbij wordt inderdaad H3O+ en Cl- gevormd.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Reactievergelijking Mg met zoutzuur oplossing

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Reactievergelijking Mg met zoutzuur oplossing

wouter1997 schreef: vr 29 nov 2013, 16:38
Op het internet wordt zoutzuur als HCl geschreven.
HCl (let op de juiste schrijfwijze) is een gas dat opgelost in water zoutzuur geeft. Je weet al hoe je zo'n oplossing van dit gas (waterstofchloride) in water kunt schrijven, dus dit vormt het eerste gedeelte van je reactievergelijking. Neem aan dat je niet alleen watersofgas krijgt, maar dat je ook water krijgt, en probeer daarmee nu eens een kloppende reactievergelijking te maken.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer