Coaguleren met FeBr3

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 42

Coaguleren met FeBr3

Hoe werkt dit nu?

Bij onze waterzuivering wil ik kijken wat Coaguleren met FeBr3toevoegt aan het bezink proces.

Nu werken we alleen met een floculant, wat op zich redelijk werkt, echter zie je bij alle waterzuivering installaties dat ze beide gebruiken.

Ik begrijp dat coaguleren de lading van de deeltjes verlaagt waardoor ze door de vanderwaals kracht naar elkaar toe kunnen gaan.

Maar wat doet het coagulant nu eigenlijk?

Gaat het een reactie aan?

Ik kan er niks van terug vinden wat er nu precies op molecuul nivo gebeurt.

Kan iemand mij dit uitleggen, of richting een artiekel o.i.d sturen?

Al vast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Coaguleren met FeBr3

Een uitleg wordt gegeven door de DLVO-theorie.

Stel even dat het colloïddeeltje negatief geladen is (bijv. silica), dan gaat in zijn nabijheid de concentratie positief geladen ionen groter worden t.o.v. de rest van de oplossing. Aldus wordt een elektrische dubbellaag gevormd. Indien concentratie positieve ionen hoog is, gaat de dubbellaag relatief gezien dunner worden omdat de oplossing relatief gezien slechts weinig verstoord hoeft te worden (in de onmiddellijke nabijheid zitten voldoende kationen, terwijl bij lagere concentraties de kationen van op grotere afstand nog nodig zijn voor ladingscompensatie). Hetzelfde geldt voor sterk geladen kationen (bijv. 3+). Een uitdrukking wordt gegeven door de Debye-lengte, zie hier voor wat meer info.

Wat bepaalt nu de stabiliteit van het colloïdaal systeem? Dat is het evenwicht tussen de van der Waals aantrekking van de colloïddeeltjes en de repulsie door de kationen in de dubbellaag. Des te dikker de dubbellaag, des te verder blijven de deeltjes van elkaar weg en is de van der Waals interactie niet sterk genoeg. Is de dubbellaag te dun, dan kunnen de deeltjes te dicht naderen, zo dicht dat de van der Waalsaantrekking de elektrostatische repulsie overwint en alles in elkaar klapt. Hoe maak je een dubbellaag dun? Door extra kationen, liefst met een grote lading toe te voegen.

PS: Ik merkte aan je vorige berichten dat je niet de neiging hebt te reageren op antwoorden, zou je toch zo vriendelijk willen zijn om dit te doen? Het is maar dat we allemaal vrijwilligers zijn.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: Coaguleren met FeBr3

Typhoner

Bedankt voor uw uitgebreide reactie, ik weet niet wat u de indruk heeft gegeven dat ik niet reageer op antwoorden, maar gezien de drukte wil het er wel eens bij inschieten.

Als ik uw uitleg goed begrijp vormt de Fe3+ dus een laag rond het colloïddeeltje

Dit word veroorzaakt door de electronengravitiet?

Kan ik dit net zo zien als hydrateren? dus dat water zich rond de ionen verzameld?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Coaguleren met FeBr3

Er zit steeds een laag ionen rond het deeltje, hoe dikker die laag is, hoe beter de deeltjes elkaar afstoten. Als je sterk geladen (gewoon, ouderwetse plussen en minnen van ionen, niets van elektronegativiteit) ionen hebt, wordt die laag dunner waardoor de deeltjes dichter bij elkaar kunnen komen en samenklonteren.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: Coaguleren met FeBr3

Duidelijk, bedankt voor de uitleg.

Reageer