Springen naar inhoud

- - - - -

Aardiger op groene schoolpleinen

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 december 2013 - 10:39

Gezien het belang van natuur voor kinderen lijkt het logisch dat ‘groene’ schoolpleinen, een positief effect hebben op het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Dit was echter nog nooit serieus onderzocht. Recent onderzoek toont nu aan dat dit lijkt te kloppen.

wsf-gr-1.PNG

In Rotterdam zijn 12 schoolpleinen in de periode 2009 – 2011 groen heringericht. Op 4 scholen is onderzocht of de veronderstelde positieve effecten ook daadwerkelijk optreden. Een groene herinrichting betekende doorgaans niet alleen meer ‘gebruiks’groen op het plein, maar ook meer variatie in speelmogelijkheden. Mede hierdoor kan het plein aantrekkelijker worden voor de kinderen. Als een plein aantrekkelijker werd gevonden, verbeterde het sociale klimaat: kinderen waren aardiger voor elkaar en er werd minder ruzie gemaakt.

Enkele kernboodschappen van het onderzoek:
  • Een geslaagde groene herinrichting van schoolpleinen gaat gepaard met een verbetering van het sociale klimaat. Kinderen zijn aardiger voor elkaar en maken minder ruzie.
  • Vergroening van schoolpleinen is niet per definitie een succes. Wanneer de groene inrichting van schoolpleinen niet zorgvuldig gebeurt is er weinig, of zelfs averechts effect.

Bronnen, lees meer:
Samenvatting onderzoek Groene Schoolpleinen & Krachtwijken in Rotterdam
Universiteit Wageningen

Publicatie:
Sjerp de Vries, et al.: Meer groen op het schoolplein:een interventiestudie
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 december 2013 - 16:17

Ik nodig mensen uit om de samenvatting van de publicatie eens te lezen (blz 9 t/m 13) en vervolgens aan te geven of (en hoe) ze de strekking van die samenvatting in dit nieuwsbericht herkennen. Ik vind dat namelijk lastig (en dat staat nog los van andere kanttekeningen die ik heb bij dit onderzoek).

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2013 - 19:08

Het kan altijd beter, laat ik dat vooraf zeggen.

Je zegt dat je de resultaten van het onderzoek, niet herkent in het nieuwsbericht dat hier er over is gegeven. Maar waar gaat het dan mis volgens jou? Zijn onwaarheden verteld? Of zijn belangrijke feiten weggelaten?

Als je geen voorbeelden geeft, dan heb je alleen maar de suggestie gewekt dat de berichtgeving niet klopt, maar geen argumenten om mij of anderen er van te overtuigen dat dit zo is.

Veranderd door confusie, 07 december 2013 - 19:30

Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2013 - 09:45

Heb je de samenvatting gelezen?

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2013 - 10:26

Heb ik gelezen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2013 - 10:51

En? Als je de samenvatting leest, en je zou het nieuwsbericht niet kennen, en je zou een nieuwsbericht moeten schrijven, zou je dan ooit uitkomen bij het huidige nieuwsbericht?

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2013 - 11:01

Dit vind ik geen goede manier van discussie. Jij suggereert dat het nieuwsbericht niet klopt. Dan is het aan jou om je stelling aannemelijk te maken door met voorbeelden te komen waar het onderzoek afwijkt van het bericht dat ik er over heb geschreven.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2013 - 11:52

Dit vind ik geen goede manier van discussie. Jij suggereert dat het nieuwsbericht niet klopt. Dan is het aan jou om je stelling aannemelijk te maken door met voorbeelden te komen waar het onderzoek afwijkt van het bericht dat ik er over heb geschreven.

Het is inderdaad een vreselijk slechte conclusie. Volgens het rapport ten aanzien van het sociale klimaat:

Als we de oordelen van de (dezelfde) kinderen voor en direct na de herinrichting vergelijken, blijkt op
de Nicolaasschool sprake van een duidelijke verbetering van het sociale klimaat op het plein. Op de
Theresiaschool is er juist sprake van een achteruitgang. Op de Hildegardis- en de Prinses
Margrietschool wordt weinig verandering geconstateerd. Opvallend genoeg laat ook de controleschool
(Augustinusschool) een achteruitgang in sociaal klimaat zien.

en:

Voor de andere veronderstelde effecten, voor zover ze binnen het kader van het onderzoek meetbaar
bleken, werden bij de eerste nameting geen significante voor-/na verschillen geconstateerd. Hierbij
gaat het om het concentratievermogen en de stemming van het kind na de ochtendpauze, het welzijn
van het kind in het algemeen, zijn/haar zelfbeeld en zijn/haar natuurhouding.

Hoe kun je hieruit concluderen dat kinderen aardiger worden voor elkaar?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2013 - 12:13

Er zijn mijn inziens twee aparte discussies: 1. Of het onderzoek deugt (mijn inziens zijn er nog wel wat kanttekeningen te maken) en 2. of het nieuwsbericht het onderzoek goed weergeeft. Dit tweede punt is waar ik op reageerde en dit is mijn inziens niet zo. Het nieuwbericht (vooral de kop) komt op mij veel zekerder over dan de toon van het onderzoek. Je zou zelfs kunnen beweren dat kernboodschap 2 lijnrecht tegenover deze zekere toon staat.

Indicatie van de toon van het onderzoek:

De wens is het effect van het groene karakter van de herinrichting te achterhalen. Een belangrijke kanttekening is dat een interventieonderzoek feitelijk laat zien wat het effect is van alles wat er tussen voor- en nameting heeft plaatsgevonden en is veranderd. De herinrichtingen bestaan niet alleen uit het vergroenen van het schoolplein, maar gaan verder: er komen andere speelvoorzieningen en speelaanleidingen, er heeft een participatief proces plaatsgevonden en het plein is in een aantal gevallen ook uitgebreid of samengevoegd. De bijdrage van het groenere karakter aan de eventuele effecten is daarmee een kwestie van interpretatie, en niet van harde cijfers.

Veranderd door EvilBro, 08 december 2013 - 12:14

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 december 2013 - 17:37

Laten we ons dan eerst concentreren op of het nieuwsbericht het onderzoek goed weergeeft.
Je schrijft dat de toon van de onderzoekers in hun rapport veel voorzichtiger is, dan ik in mijn bericht van dit onderzoek aangaf.

Een citaat uit jouw citaat:

De herinrichtingen bestaan niet alleen uit het vergroenen van het schoolplein, maar gaan verder: er komen andere speelvoorzieningen en speelaanleidingen, er heeft een participatief proces plaatsgevonden en het plein is in een aantal gevallen ook uitgebreid of samengevoegd.

Toen ik het bericht schreef was mij dit ook opgevallen. Deze opvatting van de onderzoekers heb ik in het nieuwsbericht in onderstaande zinnen mee proberen geven:

Een groene herinrichting betekende doorgaans niet alleen meer ‘gebruiks’groen op het plein, maar ook meer variatie in speelmogelijkheden. Mede hierdoor kan het plein aantrekkelijker worden voor de kinderen. Als een plein aantrekkelijker werd gevonden, verbeterde het sociale klimaat: kinderen waren aardiger voor elkaar en er werd minder ruzie gemaakt.

Dan over de titel van het bericht: Aardiger op groene schoolpleinen
Wat is er mis met die titel? Ik geef daarmee de trend aan. Aardiger kan betekenen een beetje aardiger, een heel klein beetje, of heel veel aardiger. Het geeft alleen aan dat het sociale klimaat verbetert, niet hoeveel. Als ik had geschreven: Vriendelijke kinderen op groene schoolpleinen. Ja dan had ik daarmee een stelling genomen die niet aansluit bij het onderzoek.

In de samenvatting van het rapport, geven de onderzoekers hun conclusies in boodschappen:

Boodschap 1: een succesvolle groene herinrichting leidt tot een fijner plein met een beter sociaal klimaat.
Bij kinderen die gevolgd worden in de tijd zien we op twee interventiescholen dat het plein na de
herinrichting positiever wordt beoordeeld en op één school dat de kinderen minder ruzie maken en
vervelend tegen elkaar doen. Op de controleschool was op dit laatste punt juist sprake van een
achteruitgang in de tijd. NB: een groene herinrichting betekent vaak ook een uitbreiding van het plein en
een meer gevarieerd speelaanbod.

Die boodschap heb ik in de titel van het bericht geprobeerd samen te vatten met "Aardiger op groene schoolpleinen". Dan zit ik er qua strekking toch niet heel veel naast, vind ik.

Veranderd door confusie, 08 december 2013 - 17:55

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 december 2013 - 09:08

Dan over de titel van het bericht: Aardiger op groene schoolpleinen
Wat is er mis met die titel?

Als ik die titel lees dan wekt dat bij mij de suggestie dat er een causaal verband is ontdekt/aangetoond. Dat het "groen" invloed heeft op het "aardig". Je geeft aan dat de titel vooral gebaseerd is op boodschap 1 (dat hij boodschap 1 zou samenvatten). Boodschap 1 legt dit verband echter niet. Het woordje 'succesvolle' ontkracht de eerste zin (je kan het 'groene' uit de zin laten en dan blijft het nog steeds waar, anders is de herindeling immers niet succesvol). De laatste zin zet ook nog eens kanttekeningen bij of het groene de oorzaak is. Deze voorzichtigheid zie ik niet terug in de titel "Aardiger op groene schoolpleinen".

Ik wil bij deze nog wel even opmerken dat ik best wil accepteren dat het aan mij ligt. Daarom vroeg ik ook of andere mensen dezelfde indruk hadden. Als iedereen, behalve ik, vind dat dit artikel perfect het onderzoek weergeeft dan is daarmee voor mij de kous af. Nog wel even de kanttekening dat dit los staat van of het onderzoek deugt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures