[biologie] Cytologie: Enzymkleuring

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

Cytologie: Enzymkleuring

Hallo allemaal,

in onze cursus cytologie hebben we gezien dat je om een preparaat te maken eerst dit preparaat moet fixeren (om de enzymen te denatureren) en daarna inbedden, snijden en kleuren.

We hebben enkele specifieke kleurtechnieken gezien, waaronder ook enzymkleuring. Hierbij kan je de enzymen laten kleuren door hun activiteit (doordat ze binden op substraat en een waarneembare neerslag vormen). Mijn vraag is nu: moet je bij enzymkleuring ook eerst het preparaat fixeren? Dit lijkt mij namelijk onlogisch aangezien je door het fixeren de werking van de enzymen stillegt...

Kan iemand mij hier wat meer uitleg over geven?

Alvast bedankt! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Cytologie: Enzymkleuring

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken,
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Cytologie: Enzymkleuring

Excuses voor het late antwoord. Hopelijk is het dus nog niet te laat.

Je preparaat moet je altijd fixeren, bijvoorbeeld om natuurlijke enzym activiteit eigen aan je weefselcoupe te blokkeren zodat achtergrond signaal tot een minimum beperkt kan worden. Bij een enzymkleuring werk je echter veel met antilichamen gericht tegen een specifiek epitoop in je coupe. Aan zo'n antilichaam (vaak een secundair) is vervolgens een enzym gekoppeld dat een substaat kan omzetten waardoor je kleuring krijgt. Het enzym gekoppeld aan het antilichaam wordt dus niet gedenatureerd.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer