Springen naar inhoud

Aniline / Xylidine

• Log in om te kunnen reageren

Labadoo

Labadoo

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 december 2013 - 21:35

Binnenkort moet ik met de stoffen aniline en 3,4-xylidine werken.
Volgens mij zijn dit best wel giftige stoffen.
Zijn er antistoffen die je moet gebruiken als je wat van deze stoffen op je handen krijgt?
Of andere dingen die belangrijk zijn om te weten bij gebruik van deze stoffen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 december 2013 - 22:54

Deze informatie kan je gemakkelijk vinden in een zogenaamde Material Safety Data Sheet (MSDS).

Op Wikipedia kan je ze vaak onderaan de pagina vinden.
MSDS: analine
MSDS 3,4-xylidine

Kijk ook even naar de H en P-zinnen, hier een voorbeeldje voor 3,4-xylidine (klik op Safety and Documentation).
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Labadoo

Labadoo

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 december 2013 - 23:07

Ik heb het gevoel dat deze msds gegevens niet altijd volledige informatie geven.
Zo heb ik eens gewerkt met nitrofenol en kon ik op zo'n pagina niet terugvinden dat bij huidcontact gewassen moest worden met nitrofenol.
Ook lijken de maatregelen mij nogal overdreven, zoals bij huidcontact onmiddelijk naar het ziekenhuis te moeten gaan bij deze stoffen?

Vandaar dat ik het hier wilde navragen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 december 2013 - 23:16

Ik heb weinig praktijkervaring op dit gebied, misschien dat iemand anders je dus beter hierbij kan helpen...

Hoe dan ook zal het wel afhankelijk zijn van de concentratie.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Microkuub

Microkuub

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2013 - 11:21

Ik heb het gevoel dat deze msds gegevens niet altijd volledige informatie geven.
Zo heb ik eens gewerkt met nitrofenol en kon ik op zo'n pagina niet terugvinden dat bij huidcontact gewassen moest worden met nitrofenol.
Ook lijken de maatregelen mij nogal overdreven, zoals bij huidcontact onmiddelijk naar het ziekenhuis te moeten gaan bij deze stoffen?

Vandaar dat ik het hier wilde navragen.

Als je twijfelt bij de veiligheid van stoffen is het verstandig om handschoenen te dragen op het lab, dit gebeurt sowieso standaard op onderzoeks-laboratoria in wetenschap en bedrijven. Let wel op dat voor sommige oplosmiddelen (als dichloormethaan) andere handschoenen nodig zijn dan de gangbare.

Als je twijfelt over het gebruik van handschoenen (zowel hoe als wanneer) (ook voor chemicaliën! veiligheid voorop) moet je hierover navraag doen bij de verantwoordelijke over de veiligheid op je lab.
NB; handschoenen zijn slechts een korte barrière, als je iets knoeit op je handschoenen, meteen uittrekken en nieuwe aandoen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures