Clark Doll experiments

Moderator: Rhiannon

Reageer

Clark Doll experiments

http://en.wikipedia....oll_experiments

Bovenstaande experimenten worden in de Zwarte Piet discussies nogal eens aangehaald. Wat bewijzen die experimenten en hoe moeten we die uitkomsten verklaren?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Clark Doll experiments

Ik dacht dat deze experimenten aantonen dat kinderen al heel jong leren dat mensen met een donkere huidskleur geassocieerd worden met het onveilige, het verkeerde, minder mooi ed. en dat een blanke huidskleur wordt geassocieerd met mooi, goed, veilig ed.

Dit zou dan vooral gebeuren via de blootstelling aan allerlei prikkels die dit bekrachtigen: bv. via de media, via tekenfilms, via reclames, via de reactie van bv. hun ouders bij het in contact komen met blank en zwart,... Het hoeft daarom nog niet te gaan om expliciete reacties, maar evengoed impliciete reacties kunnen hiertoe bijdragen, bv. in de vorm van lichaamstaal, mimiek,...

Ook hoe de mens in elkaar zit, zie ik daarin bijdragen (ons cognitief systeem van categoriseren): om niet overprikkeld te geraken, gaan we binnenkomende prikkels vanzelf catalogeren in groepen, dus ook in de groepen 'bekend' en 'onbekend', of anderzijds in 'wij' (= bekend) versus 'zij' (onbekend). En aangezien het vinden van veiligheid een basisbehoefte is van elke mens om te kunnen overleven, zal datgene wat onbekend ook onveiligheid/ onzekerheid oproepen. De groep 'zij' krijgt dan ook bijna automatisch de label 'onveilig' of 'gevaarlijk'. Wetende dat dit systeem al ingebakken zit in de mens, als manier om te kunnen overleven, is het niet moeilijk te begrijpen, denk ik, dat alle invloed van buitenuit die het categoriseren tussen wij en zij bekrachtigt, dit zwart = onveilig en blank = veilig, nog verder verstevigt.

We zien ook dat mensen die zich helemaal niet als racistisch benoemen en ook niet racistisch handelen, toch vaak, in het prille begin, dezelfde cognities vertonen van zwart = negatief en blank = positief. Dit kan zichtbaar gemaakt worden via de impliciete associatietest. Dit gebeurt vermoedelijk ook omwille van diezelfde reden: de associatie wordt er met de paplepel meegegeven en wordt nog eens versterkt door ons het categoriaal denken. Je kan zo'n test (IAT) ook via internet afleggen. Mocht je deze niet kennen en ze willen maken, dan zoek ik wel even naar een link.

Kinderen die dan naar gemengde scholen gaan, zullen dan misschien wel iets beter beschermd zijn tegen het handelen naar stereotypen, maar tegen dat kinderen naar school gaan, zijn ze al 'besmet' met de associatie zwart = negatief en blank = positief. Bovendien zijn er nog genoeg versterkende invloeden van buitenuit, die zich blijven afspelen, tussen of zelfs in de schooluren zelf.

Ik las zelfs al dat zwarten ook wel vaker de link leggen van zwart = negatief en blank is positief. Dit zou dan ook weer te maken hebben met die overvloed van prikkels die we in onze samenleving ervaren waarin die link zwart = negatief en blank = positief, wordt gelegd.

Als we dan kijken naar de zwarte Piet kwestie, dan zal het feit dat Piet zwart is en de knecht is en eerder negatief wordt afgeschilderd itt. Sinterklaas, diezelfde link ook versterken van zwart = negatief en blank = positief, bij het al erg jonge kind.

Ik spreek me niet uit of zwarte Piet daarom dan ook moet afgeschaft worden. Maar ik geef enkel weer wat er via die experimenten naar boven zou komen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Clark Doll experiments

Een bedenking die je over dat laatste dan wel misschien kan maken, is in hoeverre zwarte Piet een negatief label krijgt toe bedeeld, als die wordt voorgesteld aan jonge kinderen. Ik doe daar geen uitspraak over, maar er valt volgens mij te overwegen of die veranderd is in de loop der jaren. Al hoeft dit nog steeds doorslaggevend te zijn, het gaat immers helemààl niet alleen om het fenomeen zwarte Piet die de erg jonge kinderen kan beïnvloeden, maar zoals ik al in m'n bovenstaande berichtje aangaf, zijn er veel meer fenomenen/ invloeden aanwezig dan die van zwarte Piet.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Re: Clark Doll experiments

Ik wil hier ook graag de politiek buiten laten, het gaat mij alleen om de vraag in hoeverre het (zelf)beeld van gekleurde en blanke kinderen cultureel bepaald is. Dat er een invloed is spreekt voor zich, maar is die invloed inderdaad zo sterk als uit de vermelde experimenten lijkt te volgen?

Je zou denken dat daar meer onafhankelijk onderzoek over moet bestaan, en er over de methodologie volop gediscussieerd is. Maar ik kon heel weinig vinden. Behalve dit:

http://forums.randi....ad.php?t=226567

http://evoandproud.b...doll-tests.html

Reageer