toelaatbare spanning van s355 & as berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

toelaatbare spanning van s355 & as berekenen

ik ben zelf ook wat bezig geweest, hopelijk zegt bijgevoegde tekening wat meer.

ben ook op zoek naar de max. toelaatbare buigspanning van s355, kan het nergens vinden #zucht.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: toelaatbare spanning van s355 & as berekenen

Voor buiging wordt in de Eurocode de vloeigrens fy = 355 N/mm². Deze is in de norm wel afhankelijk van de dikte.

(https://law.resource.org/pub/eur/ibr/en ... .2005.html zie tabel 3.1)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 5

Re: toelaatbare spanning van s355 & as berekenen

Mag ik hieruit concluderen dat fy (vloeigrens?) Gelijk staat aan je toelaatbare buigspanning?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: toelaatbare spanning van s355 & as berekenen

De vloeigrens is 355 Mpa,

Maar als jij toestaat dat het een beetje plastisch deformeert.

Dan kun je wel een beetje hoger gaan.

Wat toelaatbaar is, ligt aan de situatie.

Niet aan de materiaal eigenschappen.

Berichten: 5

Re: toelaatbare spanning van s355 & as berekenen

Mpa? Hoeveel n/mm2 is dat? En het gaat om een kruiwagen, zou het dan nog steeds om een plastische vervorming gaan? Wat lijkt jouw dan redelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: toelaatbare spanning van s355 & as berekenen

Je bent spanningen aan het berekenen en je weet niet wat Mpa is?

Ook heb je geen mogelijkheid om dit op te zoeken?

Weet je wat plastische en elastische vervorming is?

Jouw kruiwagen-as wordt dynamisch belast, zou je dit in het plastische gebied van de trekkromme willen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: toelaatbare spanning van s355 & as berekenen

Je bent spanningen aan het berekenen en je weet niet wat Mpa is?


MPa

Berichten: 5

Re: toelaatbare spanning van s355 & as berekenen

excuses hoor, maar ik ben nog student, en zit pas in mijn tweede leerjaar op mbo niv. 4. ga er dan dus ook niet gelijk van uit dat ik alles weet. Daarom vraag ik het ook hier aan jullie. Maar goed, ik ben eruit, het is (van s235) 164,5 N/mm2. Het is Fy(vloegrens) *70% en dan afhankelijk van de belasting (stotend 1/3 en wisselend 2/3) die erop komt te werken. Bedankt voor de hulp in elk geval!

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: toelaatbare spanning van s355 & as berekenen

Pascal is de eenheid van druk, dus 1 Pa = 1 N / 1 m²

1 MPa is 1N/mm²

Pak deze link er even bij:

http://www.blacksmith-bikes.nl/images/spanning-rek_diagram.swf

Hier staat op de x-as de rek ε en op de y-as de spanning σ

Je construeert op stugheid, want je wilt niet dat de as bij het wegnemen van de belasting

vervormd blijft. Vervolgens ga je 30% onder dat punt zitten voor de veiligheid.

Bij S355 zou dit dan 248,5 MPa zijn. Deze waarde mag dus in jouw berekening niet worden overschreden.

De stijfheid is niet zo van belang, het materiaal mag wel rekken zolang bij de belasting het maar elastisch blijft.

Het moet natuurlijk geen kromme HEMA worst worden, dan werkt het niet meer als een as, keuze hierop

zou dus nog te bepalen zijn met toleranties.

Die 70% heb je uit een tabellenboek o.i.d.?

Nu kun je met formules voor schuifspanning bepalen hoe dik jouw as moet zijn,

of andersom, voldoet het materiaal bij een gegeven diameter.

Berichten: 5

Re: toelaatbare spanning van s355 & as berekenen

De vloeigrens is de grens tussen elastische en plastische vervorming, dat is je max spanning wil je in het elastische gebied blijven. Om de toelaatbare spanning te berekenen moest ik de 70% daarvan pakken. Zo had me leraar het uitgelegd. Klinkt eigenlijk ook wel logisch. En het is jammer dat ik max 1mb kan uploaden, maar anders had ik het er ff bijgegooid( me berekeningen). Maar ik kom op een as van rond de 40 mm. Beetje veel, dus ben verder gegaan met s355. (Zie de links)

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-PUVRUSDY78MK.jpg

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-QRTODE48ATNA.jpg

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-7AJJOSQF83MZ.jpg

Maar thx voor de uitleg van MPa! Weet ik dat ook weer ;)

Reageer