Springen naar inhoud

Proef van Melde

• Log in om te kunnen reageren

sandra96

sandra96

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2013 - 17:20

De proef van Melde heeft als formule v=√F/(m/l) . Nu moet ik het verband tussen de spankracht en de voortplantingssnelheid weten. Uit de formule heb ik eruit gehaald dat het een wortelverband is. Maar als ik mijn metingen in een grafiek plaats met F op de y-as en V op de x-as krijg ik als formule (machtsfunctie) y=0,0001x^2,1726. maar '2,17626' zal dan toch '0,5' moeten zijn? Ook gaat de grafiek van v en F^2 niet door de oorsprong. Zal dit komen door meetfouten of ligt het ergens anders aan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 december 2013 - 18:19

als v evenredig met √F dan is F evenredig met v2
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

sandra96

sandra96

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2013 - 21:02

Oh ik snap het! Heel logisch. Ik heb de assen maar omgedraaid zodat er wel ongeveer ^0,5 uitkwam. Nu heb ik alleen nog de vraag hoe ik de formule v=√F/(m/l) in de vorm v = C1 × FsC2 (2 constantes) kan krijgen door volgens mij coördinaattransformatie?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 december 2013 - 21:13

als je

FsC2 (2 constantes)

bedoelt als LaTeX :

bedenk:
1) je gaat in een proef maar één parameter tegelijk variëren.
  • Dus m blijft constant, l blijft constant. maar dan is m/l ook constant.
  • Maar ook de wortel van een constante is gewoon weer een constante (met een iets andere getalwaarde weliswaar)
  • Overigens, als bijvoorbeeld Q constant is, is 1/Q ook constant......
2) zoals je zelf al noteerde in je eerste bericht, √x kun je desgewenst ook noteren als x0,5.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures