Springen naar inhoud

Condensatoren in serie/parallel

• Log in om te kunnen reageren

Asmahan

Asmahan

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2013 - 22:05

Hallo iedereen

In onderstaande figuur is een batterij van 20V verbonden met condensatoren van capaciteit C1 = C6 = 3.10-6F en C3=C5=2C2=2C4= 4.10-6F

Elektro oefening.png

Nu wordt er gevraagd om V1 te bepalen. Ik heb daar eerst de vervangcapaciteit voor berekend , die gelijk is aan 3.10-6 F, vervolgens heb ik de lading berekend q=V.Cequivalent = 60.10-6 C, maar ik weet niet hoe ik de lading q1 kan berekenen om vervolgens V1 te berekenen

Kan iemand me a.u.b. verder helpen ?

Veranderd door Asmahan, 02 december 2013 - 22:05

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 december 2013 - 22:26

tussen de rechter plaat van C1 en de onder plaat van C3 zie ik een verbindingslijn
van de rechter plaat van C2 gaat een verbindingslijn uit die de boven genoemde lijn snijdt of niet snijdt ?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 december 2013 - 23:21

Nu wordt er gevraagd om V1 te bepalen.

En waar zit V1 dan?

Asmahan

Asmahan

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2013 - 23:32

En waar zit V1 dan?

Over condensator 1 (waarvan de capaciteit aangeduid wordt met C1 op de tekening) ?

tussen de rechter plaat van C1 en de onder plaat van C3 zie ik een verbindingslijn
van de rechter plaat van C2 gaat een verbindingslijn uit die de boven genoemde lijn snijdt of niet snijdt ?

Snijdt ...

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 december 2013 - 16:50

bedoel je met V1 het gelijkspanningsverschil over de condensator C1?

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 03 december 2013 - 19:06

Snijdt ...

Dat is nog niet duidelijk. Betekent dit dat de rechterkant van C2 verbonden is met:

a) C3 onder, C1 rechts en tussen C4 en C6
b) alleen tussen C4 en C6.

Verder:
Vereenvoudig eerst maar eens de figuur waarbij je gebruikmaakt van:
Serie: 1/Ctot = 1/C1 + 1/C2
Parallel: Ctot = C1 + C2
Het werkt precies andersom als bij weerstanden.

Hoe werkt een spanningsdeling over twee condensatoren in serie?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 december 2013 - 19:18

Dat is nog niet duidelijk. Betekent dit dat de rechterkant van C2 verbonden is met:

a) C3 onder, C1 rechts en tussen C4 en C6
b) alleen tussen C4 en C6.

Antwoord b) is goed.
Twee lijnen in een schema die elkaar alleen maar kruisen hebben geen contact met elkaar. C2 staat dus gewoon parallel aan C4.
En als het anders is bedoeld, dan moet de tekenaar eerst maar eens de regels voor schema tekenen leren.

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 04 december 2013 - 02:26

Het gaat er om dat het duidelijk is. Als er een verbinding is, zou er een dikke punt moeten staan. Als er geen verbinding is dan is het handig om een boogje te tekenen. Kruisende lijnen vind ik het niet zo duidelijk.

Maar goed, ervan uitgaande dat de kruising geen verbinding is, dan kun je om te beginnen C2 weglaten en C4 vervangen door C2+C4 (waarom?). Teken het nieuwe schema. Vervolgens kun je nadenken over de invloed van C2, C4 en C6 op de spanning over C1. En wat is dan de conclusie?

Verder: hoe werkt het ook alweer met spanningsdeling over condensatoren in serie?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 december 2013 - 10:52

Het gaat er om dat het duidelijk is. Als er een verbinding is, zou er een dikke punt moeten staan. Als er geen verbinding is dan is het handig om een boogje te tekenen. Kruisende lijnen vind ik het niet zo duidelijk.

Nou,ik vind kruisende lijnen heel duidelijk. Dat is nl. al jaren de officële tekenwijze. Boogjes zijn uit de tijd, dat doen de profs allang niet meer. En in plaats van een dikke stip is een versprongen getekende aansluiting tegenwoordig de aanbeveling.

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 04 december 2013 - 12:33

Nou,ik vind kruisende lijnen heel duidelijk.

Mooi. Kruisende lijnen maken geen contact. Terug naar de vraag:

Als je de spanning over C1 wilt berekenen, kun je het beste eerst de schakeling vereenvoudigen tot een schakeling met 3 condensatoren want een aantal heeft helemaal geen invloed. Waarom is dat en hoe ziet de vereenvoudigde schakeling er uit?

In een volgende stap ga je rekenen met serie (en parallel) schakeling van condensatoren.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures