De taal van de Analoge Camera: DX-Code. help!

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

De taal van de Analoge Camera: DX-Code. help!

Goedendag,

Ik fotografeer vaak en dat doe ik met mijn kleine analoge compactcamera's.

het is gewoon een klik en schiet principe(point and shoot).

In de analoge(ook in de digitale) wereld heb je te maken met ISO. Wat aangeeft hoe lichtgevoelig de film is. 50 is niet gevoelig 3200 is heel gevoelig. (er zitten meerdere stapjes tussen)

Tegenwoordig zit er op een filmrolletje een DX code. dit zijn 6 blokjes die wel of niet geleidend zijn.

De camera leest dat vervolgens door middel van sensoren.

http://en.wikipedia....iki/DX_encoding

Wat ik wil is eigenlijk een vals signaal doorgeven aan de camera door middel van de sensoren om op die manier de camera te laten denken dat er een andere lichtgevoeligheid in zit.

Ik heb overal lopen googlen hoe ik dit zou kunnen doen maar ik heb tot nu toe geen antwoord gevonden.

ik heb op 3 camera's gekeken hoe de sensoren zaten, bij 1 waren de sensoren gesplitst door tweeën. (waardoor ik dacht, als het vakje geleidend(metaal) is, dat het circuit gesloten is, en als het vakje niet geleidend(zwart) is dat het circuit open is, omdat de gesplitste sensoren niet werden geleid door het zwarte vakje )

Maar helaas, op de andere 2 camera's zijn de sensoren uit 1 stuk.

ik heb de 1e camera opengemaakt en gekeken naar de printplaat.. per sensor loopt er steeds 1 enkele draad/lijn .

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik met behulp van een schakelaartje per sensor de camera kan laten geloven dat de geleider wel of niet geleid? Dit is mij namelijk net even iets te moeilijk om er uit te komen.

Alvast Bedankt!

Berichten: 12.262

Re: De taal van de Analoge Camera: DX-Code. help!

Het gaat erom of de vakjes verbonden zijn met de meest linker strip (ground).

Of je camera alle vakjes leest is nog maar de vraag, wellicht zijn het alleen de ground + de 2 daarop volgende, waardoor de camera geen verschil kan zien tussen 100, 125 of 160, en aanneemt dat dat allemaal 100 is. Bij 200 veranderd er wel een vakje dat gelezen wordt.

Vraag is of het nodig is om de camera voor de gek te houden, gewoon 2 stops onder/over belichten maakt dat je met een rolletje van iso 100 feitelijk alles kunt belichten alsof het 25 of 400 was.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: De taal van de Analoge Camera: DX-Code. help!

Porters (klik) verkocht losse DX labels. Mogelijk doet een ander bedrijf dat ook. Even googelen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: De taal van de Analoge Camera: DX-Code. help!

Opmerking moderator

@danny: we hebben je gebruikersnaam aangepast. Zie je e-mail
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer