[scheikunde] Chemisch Rekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Chemisch Rekenen

Ik heb een probleem met een oefening van chemisch rekenen (leerstof 6de jaar in ASO). Op zich lijkt het me helemaal niet moeilijk, maar ik heb geen enkel idee welk stappenplan ik moet volgen. Mijn handboek helpt me helemaal niets vooruit, en aangezien het een van de extra oefeningen is die mijn leerkracht op de dag vlak voor het examen (vandaag dus) online heeft gezet, is hulp vragen aan haar geen optie.

Hier is de oefening waar ik het over heb:
Bereken hoeveel ml HCl-oplossing aan 37,0 m% HCl (ρ=1,10 g/ml) nodig is om 80,0 g NaOH te neutraliseren.
Reactie: NaOH + HCl ® NaCl + H2O

Antwoord: 179 ml HCl-oplossing

Lijkt me zo eenvoudig als het maar zijn kan, maar zonder handboek of enige vorm van uitleg kom je niet ver. Ik moet dus zoeken hoeveel HCl er nodig is om 80 gram NaOH te neutraliseren, en dan nog in de juiste hoeveelheid in een oplossing zetten (da's het makkelijke deel). Maar voor pH-berekening heb je de molconcentratie van die stof nodig, en van NaOH is die niet gegeven. We hebben helemaal geen oefeningen gemaakt op pH-berekening dit trimester dus dat helpt ook niet.

Het lijkt mij gewoon een kwestie van verhoudingen, maar ik weet totaal niet welke formules ik moet toepassen. Als iemand mij misschien op het goede spoor zou kunnen zetten zou ik dat zeer waarderen. Ik begrijp dus niet welke zaken je moet berekenen die je nodig hebt om het antwoord te kunnen uitrekenen.

Ik dacht aan de pH berekenen van NaOH voor die bepaalde concentratie (die ik dus niet kan vinden) en dan de pH berekenen van HCl. Dan een vergelijking tussen twee breuken en daar de concentratie HCl uit halen. Maar ik zit dus al vast bij mijn eerste stap. Kan iemand helpen?

dank, Matthias

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Chemisch Rekenen

er is geen pH-berekening nodig: 1 mol HCl reageert met 1 mol NaOH, zoals ook wordt gegeven in de opdracht.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 3

Re: Chemisch Rekenen

Ik heb nu dit:

m% (HCl) = (37,0 g . 1,1 g/ml)/100 ml = 0,407 g/ml

Als je dit vermenigvuldigt met (179 ml . 1.1 g/ml) kom je aan 80,1383 g, wat ongeveer overeenkomt met de massa NaOH.

Ik snap deze redenering totaal niet, als iemand de juiste formules in de juiste volgorde zou kunnen zetten zou dat geweldig zijn en kan ik misschien toch nog een redelijke score halen morgen.

EDIT: ik heb iets gevonden, maar zou er echt nooit zelf opkomen als het antwoord niet gegeven was en ik snap de redenering niet.

V (HCl) = 80,0 g /(0.407 g/ml . 1,10 g/ml) = 178, 69 ml ~ 179 ml

Zou iemand dit kort kunnen uitleggen in woorden?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Chemisch Rekenen

Euh, dat is toch niet zo juist. Je ziet al dat, bijvoorbeeld, de eenheden niet uitkomen (bij jouw edit)

Volg deze redenering:

80,0 g NaOH, dat is ... mol NaOH. Om dit te neutraliseren heb ik .... mol HCl nodig (zie reactievergelijking). .... mol HCl weegt ... g. De gegeven oplossing HCl bevat 37 massa-% HCl, als ... g HCl 37% is, dan weegt de hele oplossing ....g. De dichtheid van de oplossing is 1,1 g/mL, dus ... g oplossing heeft een volume van .... mL.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 3

Re: Chemisch Rekenen

n (NaOH) = 80,0 g / (23+16+1 g/mol) = 2 mol

2mol HCl = m / (35,5 + 1 g/mol) <=> m (HCl) = 73,5 g

37/100 g/ml = 73,5g / V (HCl-oplossing) <=> V = (100 / 37 g/ml) . 73,5g = 198,65 ml

ρ = m/V <=> V = 198,65 ml / 1,1 g/ml = 180, 59 ml

Klopt dit ongeveer?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Chemisch Rekenen

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Chemisch Rekenen

goed tot hier:
Shinyteddy schreef: di 03 dec 2013, 22:16
37/100 g/ml = 73,5g / V (HCl-oplossing) <=> V = (100 / 37 g/ml) . 73,5g = 198,65 ml

ρ = m/V <=> V = 198,65 ml / 1,1 g/ml = 180, 59 ml
je loopt nu in de knoei met eenheden: die 37% is een massa-%, dus 37 g HCl / 100 g opl

dus dan krijg je 73,5 g HCl / m gram opl, wat leidt tot 198,65 g opl, wat je dan met de dichtheid omzet in volume, dan zie je dat eenheden wél kloppen
This is weird as hell. I approve.

Reageer