Springen naar inhoud

hybridisatie

• Log in om te kunnen reageren

angel1995

angel1995

• >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2013 - 21:19

In ons boek staat onderstaande afbeelding. Bij deze afbeelding staat onder andere deze uitleg: Het koolstofatoom is sp2 gehybridiseerd. De drie sp2 orbitalen van koolstof (niet getekend) worden gebruikt voor een lineaire overlap met een eveneens niet getekende sp2-orbitaal van elk zuurstofatoom waardoor de drie sigma bindingen tussen koolstof en de drie zuurstofatomen gevormd worden.

Maar twee zuurstofatomen zijn toch sp3 gehybridiseerd en niet sp2. Er is toch maar 1 zuurstofatoom sp2 gehybridiseerd? Of zie ik dit verkeerd?

Bijgevoegde miniaturen

• Knipsel.PNG

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 december 2013 - 21:26

je ziet hier resonantie (of mesomerie): alle atomen die hieraan deelnemen zetten elk een p-orbitaal in dat ze laten overlappen met andere deelnemende atomen. Dit orbitaal kan dus niet hybridiseren.

In feite zie je hier al dat je tegen de grensen van een Lewisformule aanloopt: de drie getekende structuren zijn in feite tegelijk van toepassing. Daarom is het orbitaalbeeld veel duidelijker: elke O heeft een p-orbitaal dat overlapt met het p-orbitaal van C.

Veranderd door Typhoner, 03 december 2013 - 21:27

This is weird as hell. I approve.

angel1995

angel1995

• >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2013 - 18:38

ja die uitleg staat daar ook bij, maar ik snap niet waarom O sp2 gehybridiseerd is. Bijvoorbeeld in de linker figuur zijn de twee linkse o's toch sp3 gehybridiseerd want ze hebben 4 bindingspartners en het rechtse o-atoom is alleen sp2 gehybridiseerd volgens mij. Maar ik weet dat in de tekening enkel de p-orbitalen staan getekend.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 december 2013 - 20:47

In feite zie je hier al dat je tegen de grenzen van een Lewisformule aanloopt: de drie getekende structuren zijn in feite tegelijk van toepassing.

Het gaat hier om resonantie, ken je het concept? Want is wel redelijk belangrijk. Het is vooral belangrijk om te beseffen dat de lewisstructuren die opschrijft allen slechts een deel van de waarheid bevatten: elke O deelt zijn p-elektronen met C, en ze doen dat tegelijk. Het is niet zo dat eentje ze deelt en sp2 is, terwijl de andere twee het niet doen en sp3 zijn. Je zou het misschien kunnen voorstellen als volgt:
Geplaatste afbeelding

Het is niet echt een goeie voorstelling, maar het komt erop neer dat voor elke O geldt dat de binding met C meer dan enkel is.

angel1995

angel1995

• >250 berichten
  • 405 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2013 - 21:27

Ja resonantie betekent toch dat de pi-elektronen heel beweegbaar zijn, waardoor de dubbele binding op meerdere plaatsen kan voorkomen. Maar ik denk dat ik het inderdaad begin te snappen. Ik vind de weergave van jou beter. Omdat ik bij de uitleg in mijn boek altijd naar 1 van de 3 weergaven keek. Maar met jou weergave zitten ze alle 3 in 1. Dit vind ik gemakkelijker. Heel erg bedankt :)

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 december 2013 - 19:17

Ja resonantie betekent toch dat de pi-elektronen heel beweegbaar zijn, waardoor de dubbele binding op meerdere plaatsen kan voorkomen.

op meerdere plaatsen tegelijk.

En hoe kunnen die pi-elektronen beweegbaar zijn? Juist omdat te allen tijde de verschillende p-orbitalen in het pi-systeem met elkaar overlappen. En dat kan alleen als alle betrokken atomen sp2 gehybridiseerd zijn.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures