Zin of onzin: kraanwater zuiveren om te drinken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Zin of onzin: kraanwater zuiveren om te drinken

Beste forumgenoten,

Ik heb een vraag aangaande kraanwater. Wellicht stel ik deze vraag in de verkeerde categorie. Toch ik hoop onder de scheikundigen meer waardevolle info te vinden.

Nederland heeft een hoge kwaliteit van drinkwater. Toch blijkt dat er in het leidingwater schadelijke stoffen zitten zoals medicijnen en anti-aanbakstoffen. Dit staat althans in de kranten. Omdat ik mijn gezondheid belangrijk vind ben ik op zoek gegaan naar een methode om mijn leidingwater te zuiveren. Er zijn allerlei opties: brita, koolstoffilters, reverse osmosis, keramische filters etc. Er zijn honderden websites. Bijna allemaal zijn ze commercieel van aard. Ik kan nergens gedegen onafhankelijke analyses krijgen over het filteren van leidingwater. Ik heb zelf niet voldoende kennis om te weten hoe het in elkaar zit.

Vraag 1.

NL leidingwater is goed drinkwater maar er schijnen nog steeds schadelijke stoffen in te zitten. Wat weet u hierover?

Vraag 2.

Aangenomen dat het beter voor je gezondheid is om na te filteren. Wat voor een filter voldoet?

Berichten: 460

Re: Zin of onzin: kraanwater zuiveren om te drinken

Het gehalte schadelijke stoffen is volgens mij nihil, maar inderdaad hebben waterleidingmaatschappijen moeite met het verwijderen van kleiner sporen van medicijnen (hormonen uit pil enzo.)

De meeste sporen zitten volgens mij ook nog onder detectieniveau met de standaard technieken. Je kunt sowieso betwisten of zulke concentraties ook maar enige invloed op je gezondheid hebben. Ik zou me dan meer zorgen maken om de luchtkwaliteit in je huis dan over je leidingwater.

Daarnaast betwijfel ik of het gezonder zou zijn om het te filtreren. De watermaatschappijen hebben je water ook al op dezelfde manier gezuiverd. De kans dat je er nog iets uithaalt met je eigen filters is denk ik niet zo groot.

Berichten: 391

Re: Zin of onzin: kraanwater zuiveren om te drinken

+ dat als je je filters niet goed gebruikt en/of onderhoud dat er meer troep uit komt dan dat erin gaat.

Bij consequent drinken van RO water loop je kans op mineraal tekort!

Nederlands kraanwater is prima prima prima, en al dat flessenwater en zuiveringsdinges is alleen maar duur en milieubelastend (winning, zuivering, verpakking, transport)

Er zijn grotere risico's in het leven om je druk over te maken (als je dat zou willen)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zin of onzin: kraanwater zuiveren om te drinken

Als het zo makkelijk was om met een filter het kraanwater verder te zuiveren, en de stoffen die erin zitten zouden daadwerkelijk schadelijk zijn, waarom zouden de watermaatschappijen dat dan niet doen?

De filters die je koopt zijn vooral ionenwisselaars die de concentraties aan calcium- en magnesiumionen uit hard water verminderen. Dat kan de smaak van de thee wel veranderen en aanslag aan je waterkoker voorkomen, maar dat water is niet "gezonder".

Berichten: 12.262

Re: Zin of onzin: kraanwater zuiveren om te drinken

Je moet inderdaad kijken naar wat voor filter: Iets als een ionenwisselaar of micro-porie filter is gezondheidshalve echt onnodig, en in het eerste geval wellicht zelfs onwenselijk. Niet dat demi-water drinken gevaarlijk is (schijnt een soort ouwe-wijven verhaal rond te gaan dat dat zo zou zijn), maar het wordt niet door calcium, magnesium etc eruit te halen.

Voor resten van hormonen zou het zinnig -kunnen- zijn te werken met een filter van bijvoorbeeld aktieve kool, vermits je dat tijdig vervangt. Noodzakelijk lijkt me het echter niet, nederlands kraanwater is op de meeste plaatsen van dusdanige kwaliteit dat het flessenwater overtreft (uit het plastic van flessen lost ook wel eens wat op).

Dat waterzuiveraars dit niet standaard doen heeft wellicht met de kosten te maken: bedenk dat 99% van het kraanwater niet opgedronken wordt, maar gebruikt wordt om wc's mee door te trekken, te douchen en dergelijke. Dat water moet wel veilig zijn om te drinken, maar niet per se ultra-zuiver.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Zin of onzin: kraanwater zuiveren om te drinken

Wanneer het kraanwater van 0,01% slecht naar perfect zuiver zou gaan,

maar je voedsel nog steeds op 10% slecht zit, dieet op 8%, lucht op 3% en sport op 12%.

Dan schiet je toch niet veel op?

Berichten: 12.262

Re: Zin of onzin: kraanwater zuiveren om te drinken

Mogelijk niet, maar de vraag ging over kraanwater.

De 'oplossing' kan extra filteren zijn, maar zoals gezegd is dat voor de gezondheid echt niet nodig, en het kan zelfs schadelijk zijn als je een dergelijk filtersysteem niet correct onderhoudt.

Het andere alternatief zou flessenwater zijn, maar afgezien van prijs en afval is dat ook niet veiliger dan het drinkwater. Bedenk ook dat in veel plaatsen in nederland het kraanwater uit dezelfde waterlaag wordt gewonnen waar ook flessenwater, brouwwater voor bier, en dergelijke, vandaan komt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Zin of onzin: kraanwater zuiveren om te drinken

Bovendien weet ik niet of je het wel moet willen, 100% gezond water.

Naar wat mij verteld is, is het goed om af en toe wat schadelijks binnen te krijgen, omdat dat je immuunsysteem helpt te versterken.
Think like a proton, and stay positive.

Berichten: 12.262

Re: Zin of onzin: kraanwater zuiveren om te drinken

Ik ben bekend met dergelijke theorien, maar ik denk dat ze los staan van deze discussie en beter in een apart topic passen.

Overigens is het niet zo dat er in nederlands kraanwater hoeveelheden bacterien zitten die je ziek kunnen maken, waarschijnlijk ook niet in dusdanig kleine hoeveelheden dat ze een positief effect kunnen hebben.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Zin of onzin: kraanwater zuiveren om te drinken

Weet niet helemaal zeker of dit in deze discussie thuis hoort, maar ik heb eens met de labtechnici van het toenmalige lab van Vitens in Utrecht gebabbeld. Ja, er zit veel meer in bodemwater dan enkel water. Nee, dit krijgen ze er niet allemaal uit/is te duur. Wat is dan de oplossing die gebruikt wordt: Verdunnen. Grootste deel van de tijd verdunnen ze gewoon met schoon water tot het onder een bepaalde grens ligt.

Is dit erg? Nee, lijkt mij niet. Maar ja, ik ben dan ook van de overtuiging dat "men" het vast wel goed weet en bedoelt en uitvoert. Dus dat is misschien niet helemaal helder...

Ik weet wel dat mijn gezin zeker geen extra zuivering uitvoert op Nederlands kraanwater. En geen Spa Blauw koopt. Want dat is "vervuilder", duurder water.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zin of onzin: kraanwater zuiveren om te drinken

Wdeb schreef: do 30 jan 2014, 21:11
Grootste deel van de tijd verdunnen ze gewoon met schoon water tot het onder een bepaalde grens ligt.
Waar komt dat schone water dan vandaan? En waarom leveren ze dan niet alleen dat schone water?

Berichten: 772

Re: Zin of onzin: kraanwater zuiveren om te drinken

Het merendeel van dat "schoon water" komt nergens vandaan, in die zin dat het geen "natuurlijke" oorsprong heeft. Heel vaak worden technieken als ionenwisseling of membraantechnieken (RO) toegepast voor de verdunning. De reden waarom men niet direct dit schone water levert is van economische aard. Zo is vooral RO een dure techniek, toepassing als verdunningswater zorgt voor het minder produceren van dit water. Verder is het ook zo dat men met RO een vergaande zuivering uitvoert, zelfs in die mate dat het niet echt meer gezond is om te distribueren. Dit omdat water door zuivering met RO zeer mineraalarm is.
klazon schreef: do 30 jan 2014, 21:52
Waar komt dat schone water dan vandaan? En waarom leveren ze dan niet alleen dat schone water?

Berichten: 12.262

Re: Zin of onzin: kraanwater zuiveren om te drinken

Maar heeft dat niet vooral tot doel om de hardheid van het water tot een acceptabele waarde te verlagen?

Men mengt dan ahw ge-de-ioniseerd water bij met het normale water om zo op de gewenste waarde te komen. Over het algemeen zitten klanten niet te wachten op puur demiwater uit de kraan. Niet dat het kwaad kan, maar het smaakt/voelt anders dan je gewend bent.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Zin of onzin: kraanwater zuiveren om te drinken

Dat klopt, dat niet eenieder demi-water uit de kraan lekker zo vinden. Nog geen twintig jaar terug was het water in Zuid-Holland duidelijk "chloriger" dan dat in Utrecht. Dit merkte ik telkens als ik naar mijn oma's ging. En zij vonden het water bij ons raar smaken en wij dat bij hen. Subjectiviteit is a b*tch.
klazon schreef: do 30 jan 2014, 21:52
Waar komt dat schone water dan vandaan? En waarom leveren ze dan niet alleen dat schone water?
Wordt natuurlijk al duidelijk gemaakt door NW_. Kosten hiervoor zouden de pan uit rijzen.

Over welk soort vervuilingen het gaat. Dit is niet enkel Calcium, maar ook organische lozingen etc. Het drinkwater tussen Hilversum en Laren wordt uit een waterwingebied gehaald waar in de buurt in het verleden nogal wat lozingen van stoffen hebben plaats gevonden. Nu monitoren ze de winning goed met meetpunten en kunnen ze vervuiling dus volgen. De vlek verschuift richting de kant waar gewonnen wordt. Als die daar te dicht in de buurt komt, gaan ze winnen uit een andere put, waardoor de vlek weer verschuift. Enz enz.

Zo krijgen ze vrijwel schoon water, dat in het nodige geval wordt aangelengd met schoon water. Wat dan weer leidt tot kraanwater.

Als nodig wordt er zelfs calcium toegevoegd, maar naar ik begrepen heb is dat toch sporadisch.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 12.262

Re: Zin of onzin: kraanwater zuiveren om te drinken

Zo lang men maar controleert of vervuilngen onder de veiligheidsnormen blijven is er niet zoveel aan de hand: als daarvoor een nieuwe put moet worden geslagen, so be it.

Het zou overigens kunnen dat er soms bewust kalk wordt toegevoegd aan kraanwater. Dit dient geen enkel doel, afgezien van het afleveren van een consequent product. Burgers zouden tenslotte kunnen denken dat er iets 'mis' is met hun kraanwater als het plotseling anders smaakt.

Zaak is vooral dat nederlands kraanwater altijd te classificeren is als 'drinkwater'. Bij water uit flessen is dat niet altijd het geval omdat er soms teveel mineralen in zitten. Ook niet direct gevaarlijk, maar het zou wel afgekeurd worden als het uit de kraan kwam.
Victory through technology

Reageer