SPSS analyse herhaalde meting

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

SPSS analyse herhaalde meting

Hoi,

ik heb een vraag voor mijn onderzoek over de analyses die ik moet doen. Mij opzet bestaat uit vier metingen, 1 meting voor de behandeling en 3 metingen na de behandeling( laatste meting 6 maanden na).

Ik heb een repeated measurement analyse gedaan, waarbij de spechirity significant is, dus heb gekeken naar de MANOVA toets, welke siginificant is. Nu vraag ik mij af wat dat nu precies zegt en hoe ik verder moet uitzoeken waar die verschillen dan precies zitten. Onze vraag is of de metingen na de behandeling siginificant lager zijn dan voor de behandeling en of dit gedurende maanden verandert.

Ik hoop dat iemand hier kan helpen.

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: SPSS analyse herhaalde meting

Dat zou je met een mixed model kunnen doen.

Berichten: 4

Re: SPSS analyse herhaalde meting

Inmiddels ben ik er ook achter dat ik niet om een multi level analyse heen kan. Ik heb dit echter nooit gehad op mijn studie en alle filmpjes, spss boeken etc maken het ook niet helemaal duidelijk. Wat ik precies moet invoeren en met name wat zeggen de uitkomst waarden over mijn vraag.

Ik heb nu eerst de waardes geherstructureerd, om vervolgens in te voeren:

mixedmodel--> linear

Subjects: id( nummer van de proefpersonen)

Repeated: tijd

OK

volgende scherm:

dependent variabele: de data van de metingen

factor: tijd

Is dit goed ingevoerd? en wat moet ik verder doen om mijn vraag te beantwoorden: zitten er significante verschillen tussen de verschillende meetmomenten. Welke tabellen moet ik gebruiken etc.

Hopelijk kan hier iemand mij verder helpen! Want loop momenteel erg vast.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: SPSS analyse herhaalde meting

Mixed modellen zijn erg flexibel. Wat je nu hebt klinkt ok. Je kan nog variëren met de covariantie structuur maar als je daar liever niet aan begint, dan kan je altijd unstructured nemen. Verschillen tussen de tijdstippen kan je met het EMMEANS commando doen. Dat kan je verkrijgen via 1 van de optieknoppen (heb SPSS nu niet bij de hand), maar dat ziet er in syntaxvorm zoiets uit:

/EMMEANS=tables(tijd) compare(tijd) adj(lsd)

Berichten: 4

Re: SPSS analyse herhaalde meting

Bedankt! hier heb ik wat aan. Weet jij misschien ook waarom de gemiddeldes per meetmoment veranderen ten opzichte van de normale 'gemiddelde berekening' via discriptieve statistieken per meetmoment? is dit omdat dit model de missing values zelf invult?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: SPSS analyse herhaalde meting

Het heeft inderdaad met de missings te maken. Mixed models gaan anders om met missings; ze gooien incomplete cases er niet uit en gebruiken een Maximum likelihood methode.

Berichten: 4

Re: SPSS analyse herhaalde meting

Bedankt voor de info, deze waardes wijken echter wel erg sterk af. Er zijn veel missende meetmomenten. Kan ik daar op de één of andere manier nog op een andere manier rekening mee houden. Ik hoorde van iemand iets over een random factor toevoegen, maar hoe dit precies moet en waarom weet ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: SPSS analyse herhaalde meting

Wat is dan het percentage missings per meetmoment? En wat zijn dan de normale means (en zijn die met pairwise deletion berekend) en de means uit de mixed? Niet toevallig de missings vergeten te definieren?

Random effects gebruik je in multilevel designs waar data genest zijn en waarbij je rekening wilt houden met het feit dat waarnemingen binnen een level meer gecorreleerd zijn met elkaar dan met waarnemingen uit een ander level. Bv als je data bij leerlingen uit verschillende klassen verzameld, kan klas als random effect worden toegevoegd. Of bij herhaalde metingen binnen personen, kan je een random effect voor persoon toevoegen omdat je kan verwachten dat metingen binnen personen meer gecorreleerd zijn met elkaar dan metingen tussen personen. Maar random effecten doen niks verder met de missings. Het mixed model zelf is al 1 van de beste manieren om om te gaan met missings.

Reageer