Samenleving aan het involueren?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Samenleving aan het involueren?

Ineens viel het mij op hoeveel mensen tatouages dragen. Dat associeer ik met indianen, maori's... misschien wel met de oertijd, wilden. Nu ik er over nadenk, zie ik om mij heen dat normen en waarden lijken te vervagen. Althans, onder een (substantieel) deel van de (westerse) samenleving. Meer geweld, associaal gedrag in het verkeer, egoisme. En na een korte periode lijkt ook de verdraagzaamheid af te nemen, lijkt het er op alsof er weer een vorming van stammen gaande is. Ook televisie lijkt steeds platter en soms onbeschofter te worden. Zoveel voorbeelden dat mij een gevoel van achteruitgang geven.

Is er een proces van verwildering gaande? Heeft de evolutie van een (groot) deel van de mensheid haar hoogtepunt gehad en is 'men' aan het involueren?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Samenleving aan het involueren?

Dat baseer jij op een tijdsinterval van 10 jaar?

Ook al zou nu 5-10 jaar tv platter te worden, dat betekend niet dat

dit dal lager zou liggen dan 500, 5000 jaar geleden.

Ook ben jij waarschijnlijk in 5-10 jaar behoorlijk veranderd.

Dus dit is niet iets wat te beoordelen is uit eigen ervaring.

Berichten: 373

Re: Samenleving aan het involueren?

Volgens mij zijn mensen niet gebouwd op zulke grote samenlevingen - het zijn dieren die zijn opgegroeid in kleine groepen, niet in samenlevingen van miljoenen mensen. Ik heb ooit gelezen dat mensen maar maximaal 150 contacten kunnen onderhouden. Groepsvorming is noodzakelijk.

Mogelijk verklaart dat een deel van het genoemde gedrag? Mensen die in een omgeving zitten waar ze niet op gebouwd zijn?

Verder, wat betreft evolutie - de manier waarop ik het begrijp is dat evolutie een selectieproces vereist om te werken. Alleen als slechts een deel van de bevolking nakomelingen krijgt kan er sprake zijn van survival of the fittest, en dus van "verbetering" van de soort (voor welke definitie van "beter" dan ook). Gezien de overvloed van bronnen in de westerse wereld, kan iedereen nakomelingen krijgen en is er dus geen selectieproces meer, en dus geen "verlies van de zwaksten", en dus is er geen reden meer waarom de mens als soort sterker wordt (in de westerse wereld).

Dat gezegd hebbende is dit alles, zoals kwasie zegt, nog maar zó kort gaande dat er weinig zinnigs uit te concluderen valt volgens mij.

Berichten: 53

Re: Samenleving aan het involueren?

SteveSp schreef: Is er een proces van verwildering gaande? Heeft de evolutie van een (groot) deel van de mensheid haar hoogtepunt gehad en is 'men' aan het involueren?
 
Verandering in emotionele toestand kan zorgen voor verandering in gedrag. Als emoties langzaam maar zeker veranderen in een groep, verandert het gedrag van een hele groep gesamelijk. Elk individu merkt die verandering niet.

Reageer