Substantie in wond na douchen

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Substantie in wond na douchen

Allereerst: dit topic heeft zowel met biologie als met scheikunde en geneeskunde te maken. Aangezien de uiteindelijke conclusie die ik uit deze vragen hoop te halen betrekking heeft op de activiteiten in en rondom de wond, heb ik gekozen voor het geneeskundeforum. Dit betreft geen persoonlijk medisch probleem. Er worden alleen activiteiten besproken die in en rondom de wond plaatsvinden. Er is dus geen vraag naar medisch advies of een diagnose.

Ik heb zojuist even gedoucht en het valt me al wat enige tijd op dat als mijn wond in aanraking komt met water, er een soort witte substantie ontstaat. Na het deppen om de wond droog te maken, is de substantie weg. Het eerste waar ik aan dacht was de reactie van calcium en water, waaruit calciumhydroxide en waterstofgas ontstaan. De reactie is als volgt:

Ca (s) + 2 H2O (l) --> Ca(OH)2 (aq) + H2 (g)

Waarom calcium? Het is misschien wat ver gezocht, maar dit is wat ik denk: calcium is stollingsfactor IV. Aangezien de wond tijdens de douchen op een klein plekje weer is gaan bloeden (terwijl ik 'm niet heb aangeraakt, gestoten o.i.d.), denk ik dat de calciumionen neerslaan met het water. Hierbij ontstaat dus o.a. calciumhydroxide. Dit wordt een melkachtige substantie (kalkmelk) wanneer er veel water wordt toegevoegd. Ik heb 15 minuten gedoucht, dus dat kun je toch wel een aardige hoeveelheid water noemen. De substantie heeft een witte kleur. Klopt dit?

Daarnaast is calciumhydroxide een bijtende stof, nietwaar? Zou dit eventueel gevolg kunnen hebben voor het opnieuw open gaan van de wond of is dit onzin? M'n wond prikt wel tijdens het douchen en ook na het douchen is hij wat gevoeliger dan normaal. Daarbij heb ik zo nu en dan last van een niet zo'n pijnlijk, maar wel prikkelend gevoel, ook als ik rustig zit/lig zonder de wond aan te raken.

Twee vragen dus:

1) Is de ontstane substantie calciumhydroxide?

2) Zo ja, heeft dit invloed op het opnieuw of verder open gaan van de wond?

Onderstaand een afbeelding van de wond, direct na het douchen en vóór het afdrogen.

Alvast bedankt voor de verheldering ;)
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (159.86 KiB) 1545 keer bekeken
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Substantie in wond na douchen

Calcium is weliswaar een stollingsfactor, maar daarbij gaat het om Ca2+. Metallisch calcium komt in je lichaam niet voor. Zou ook niet kunnen, want je lichaam bestaat voor een groot deel uit hetzelfde water als wat uit je douche komt. Ook bloed bestaat voor een groot deel uit water.

De witte substantie is dus geen calciumhydroxide. Gelukkig maar, dan zou je wond er een stuk erger uitzien.

Het witte spul dat je ziet bestaat uit onder andere witte bloedcellen
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Substantie in wond na douchen

Aha, gelukkig maar! ;)

Ik ging er al vanuit dat het niet klopte, vandaar dat ik had aangegeven dat het 'wat ver gezocht was'. Maar zeker weten deed ik niet. Ik vond het wel leuk en interessant om het stollings- en genezingsproces van de wond te volgen. En toen verscheen ineens die witte substantie. :D
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Substantie in wond na douchen

Wat Marko zegt over het Ca is sowieso correct, wat het witte spul betreft dacht ik persoonlijk aan afgestorven weefselcellen. Onder invloed van de wonde sterven er sowieso een aantal af, al was het maar door koude en fysische stress door de omgeving. Die cellen zitten immers niet meer lekker warm onder een ander laagje waardoor ze plots in contact staan met de buitenwereld. Dit alleen al is een gigantisch shock. Door middel van het water zouden ze dan wat kunnen verweken en een witte kleur krijgen? (hypothese)

Waarschijnlijk is er ook geen eenduidig antwoord en zal het wel een mengeling van een paar al dan niet duizenden componenten zijn.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Substantie in wond na douchen

Zou ook kunnen. De substantie verscheen meestal pas na een wat langere douchebeurt (ca. 10 minuten). Dus dat zou dan kunnen inhouden dat de korst 'zacht' wordt en daardoor een witachtige kleur krijgt. Ongeveer 5-15 minuten na het afdrogen zag je de 'zwarte' korst weer gewoon. En dan kun je inderdaad niet zo 1,2,3 met zekerheid zeggen wat het is, aangezien er in de korst een heleboel stoffen kunnen zitten.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 216

Re: Substantie in wond na douchen

Mag ik je vragen naar het ontstaansmechanisme van deze wonde, edit: het uitzicht voordien (rood/geel, zwelling, exsudaat e.d.) en eerder aangebrachte producten? De foto is naar mijn mening ook niet erg duidelijk vanwege de overbelichtheid (of misschien zie ik het niet goed, dat kan ook). Ik zie precies ook blaasjes rondom de witte substantie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Substantie in wond na douchen

Opmerking moderator

Ik denk dat we nu wel genoeg gespeculeerd hebben. Het lijkt me het beste dat dit topic op slot gaat, voordat mensen hier allerlei dingen gaan roepen die TS alleen maar ongerust maken. Slotje.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gesloten