[biologie] Sinusoïde (in de lever)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Sinuso

"Het bloed van de poortader en leverslagader stroomt vanuit aftakking op de hoekpunten van leverlobjes via sinusoïden naar de aftakkingen van de leverader, die zich in het midden bevinden. Rondom de sinusoïden bevinden zich levercellen die stoffen uit het bloed opnemen en eraan afgeven."
foto.JPG
foto.JPG (109.83 KiB) 2571 keer bekeken
Sinusoïden. Wat zijn dat precies? Uit de foto begrijp ik dat de poortader en leverslagader langs elkaar lopen en dat de leverslagader 'de sinusoïde' is. Maar uit de context begrijp ik dat de aftakkingen van de leverslagader en poortader samen via een soort golfbeweging door het leverlobje naar binnen lopen, en dat je die golfbeweging een sinusoïde noemt?!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Sinuso

Ik vond deze afbeelding:
Photo-5.jpg
Photo-5.jpg (145.87 KiB) 2575 keer bekeken
Legenda:

a. drie leverlobjes:

1= leverlobje;

2=slagadertje (aftakking van de leverslagader;

3=adertje (aftakking van de poortader);

4=galgang (voert gal naar de galblaas);


b. doorsnede door leverlobje:

1=driehoekje van Kiernan (omvat alle vaten tussen een leverlobje);

2=levercel;

3=centrale ader;

4= sinusoide


5=galvaatje.

Met de volgende uitleg:
"Op elk hoekpunt van de zeshoek zitten een takje van de poortader, een takje van de leverslagader en een galgang. De takjes van de leverslagader en de poortader vertakken verder in het leverlobje. Daarbij ontstaat een gemeenschappelijk netwerk van haarvaten. Deze haarvaten zijn wijder dan in een gewoon haarvatennet, en worden sinusoïden genoemd. Daarin wordt zuurstofrijk bloed uit de slagader gemengd met het zuurstofarme maar voedingsstoffenrijke bloed uit de poortader."
Opgelost dus! :)

Bron: http://www.10voorbiologie.nl/index.php? ... 9&par=1079
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer