Luchtstroom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 147

Luchtstroom

Hallo wetenschapsliefhebbers,

Ik zit al een tijdje met een vraagje waar ik maar geen verklaring voor vind. Het begon allemaal in de les waar de professor iets 'indrukwekkend' wou laten zien.

Hij nam een blad papier, hield het horizontaal vast aan twee hoekpunten, hierna plaatste hij de rand van het blad juist onder zijn mond, en vervolgens begon hij te blazen.

Het effect (vreemd voor mij): het andere uiteinde van het blad kwam naar boven, ondanks dat er horizontaal geblazen werd. Ik zou denken dat er helemaal niks gebeurt aan het blad en dat dat gewoon blijft hangen zoals het hing. Aangezien je boven het blad blaast is er toch nergens een kracht dat ervoor gaat zorgen dat het blad naar boven beweegt?

Alsof de prof mij nog niet genoeg in verwarring had gebracht voegde hij hieraan toe dat vliegtuigen ook met dit mechanisme werkten... Ik dacht altijd dat de vleugels van een vliegtuig een beetje scheef staan zodat er onder de vleugels meer lucht samengeperst kan worden dan erboven, en dus hogere druk ontstaat die er dan weer voor gaat zorgen dat de vleugels (en dus het hele vliegtuig) omhoog gaat. Zit ik hier ergens fout?

Of is er gewoon nog een extra kracht die veroorzaakt wordt door de wind boven de vleugels?

Hopelijk begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel. :)

Alvast bedankt,

Fred
Sterfelijkheid is de mogelijkheidsvoorwaarde tot een zinvol leven.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Luchtstroom

Hij demonstreerde de wet van Bernoulli. Door de snelheid van de lucht boven het papiertje te verhogen, verlaagde hij daar de druk.

Berichten: 147

Re: Luchtstroom

De lucht die zich oorspronkelijk boven het blad bevind wordt toch gewoon weggeduwd door de lucht die werd uit geblazen. Of heeft de lucht die werd uitgeblazen een lagere druk?
Sterfelijkheid is de mogelijkheidsvoorwaarde tot een zinvol leven.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Luchtstroom

Ja, die wordt continu weg geblazen. De lucht onder het blad staat stil. De lucht boven het blad krijgt een snelheid groter dan 0, door het blazen. Dus is er een snelheid verschil, dus is er een druk verschil. Zie wet van Bernoulli op bijvoorbeeld wikipedia.

Berichten: 147

Re: Luchtstroom

Oke, zal ik zeker doen, bedankt!
Sterfelijkheid is de mogelijkheidsvoorwaarde tot een zinvol leven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.100

Re: Luchtstroom

Dit is inderdaad een demonstratie van de wet van Bernoulli. Het is trouwens een wijd verbeide mythe dat dit de oorzaak is van het vliegen van een vliegtuig. Zie bijvoorbeeld hier voor een meer correcte uitleg.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Luchtstroom

De enige oorzaak zeker niet, de vleugelhoek is van groot belang.

Maar in o.m. de commerciële luchtvaart wordt de lift agv. de wet van Bernouilli toch mede benut, of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Luchtstroom

Het is een combinatie van de twee. Maar de uitleg adhv Newton heeft het grootste effect.

De reden dat een vleugel werkt is inderdaad omdat er een onderdruk is boven de vleugel, en een bovendruk onder de vleugel.

De luchtstroom boven de vleugel gaat sneller dan die onder de vleugel, dit wordt vooral veroorzaakt wanneer de vleugel onder een bepaalde hoek staat. De lucht die de onderkant raakt, wordt vertraagd (Bernouilli) en naar onder afgebogen (Newton). De lucht die boven de vleugel passeert, wordt naar onder gezogen (Newton) en versneld (Bernouilli).

Interessant filmpje: http://www.youtube.c...h?v=UqBmdZ-BNig met een symmetrische vleugel.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Luchtstroom

Op het papier werkt de zwaartekracht die het papier omlaag trekt, door de lucht heen.

Het blazen zorgt niet voor een directe kracht die het papier omhoog drukt,

maar wel dat de lucht boven het papier weg gaat.

De atmosferische druk wilt dat weer compenseren, en stuurt lucht van onder naar boven.

Dat zorgt voor de kracht die het papier omhoog duwt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Luchtstroom

Flisk schreef: ma 09 dec 2013, 16:48
Het is een combinatie van de twee. Maar de uitleg adhv Newton heeft het grootste effect.
Ik ben het niet heel eens met deze uitspraak. Er mag niet van een "grootste" effect gesproken worden.Er zijn verschillende beschrijvingen mogelijk voor lift maar er kan gewoon voor 1 van beidde gekozen te worden.

Ofwel men kiest voor behoud van impuls (en dus de tweede en derde wet van Newton). Immers als je van elk pakketje lucht rond de vleugel de impuls zou kennen kan de totale lift bepaald worden zonder tussenkomst van Bernoulli.

Ofwel men kiest voor behoud van energie (en dus Bernoulli). Immers als overal rond de vleugel gelijktijdig de druk gemeten zou kunnen worden kon hieruit direct de totale lift worden berekend.

Probleem is dat voor beidde beschrijvingen hele reeksen van grote misvattingen bestaan waardoor de uitleg direct mank gaat. Belangrijkste misvatting is de "equal time" aanname die terecht in het artikel van Physicalatraction wordt gebruikt om gehakt van van de Bernoulli weg te maken zoals deze op de middelbare school vaak wordt toegepast.

Ook op de Nederlandse wikipedia lees ik bij lift de zelfde verkeerde aanname als die van Flisk, namelijk dat lift een combinatie is van de twee. De Engelse wiki daarentegen is niet fout, hier wordt ook duidelijk gesteld dat 1 van beide methode gekozen moet worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Luchtstroom

Mijn eerste twee zinnen in post 8 kloppen inderdaad niet, mijn excuses.

Mijn punt was hoofdzakelijk dat het ook fout is om te zeggen dat Bernoulli's theorie fout is.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Luchtstroom

Er zijn verschillende beschrijvingen mogelijk voor lift maar er kan gewoon voor 1 van beidde gekozen te worden.


Weer wat bijgeleerd. Bedankt.

Reageer