Springen naar inhoud

Aantal componenten in een systeem

• Log in om te kunnen reageren

Mossi

Mossi

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2013 - 15:24

Geachte forumleden,

Ik zit met de volgende vragen waar ik een beetje moeilijkheden mee heb. De uitleg is in het engels dus ik hoop dat jullie Engels goed is.

Je hebt het volgende systeem;

MgO3(s) --> MgO(s) + CO2(g)
<--

This system encompasses 3 substances, but a reaction occurs between them. The lowest number of independent substances to yield the complete system with random stoechiometry at equilibrium is 2. However, if the system has a true stoechiometrical ratio between the MgO and CO2 that are present, the number of components is reduced to 1, since that case the complete system can be built up by taking a single component, MgCO3.

Mijn vraag nu is, waarom heb je in het begin maar 2 componenten? Ik zie 3 componenten.

En dan snap ik het al helemaal niet meer wanneer die ratio veranderd dat je dan maar 1 component hebt. Ik snap niet zo goed wat ze bedoelen met "random and true stoechiometricl ratio"

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 december 2013 - 16:29

Ik zie wel wat ze bedoelen, echter zie ik niet de consequenties van wat ze met die reductie van het aantal substances vervolgens willen doen.

Wat hier bedoeld wordt is dat je elke denkbare verhouding (random stoechiometry) tussen die drie stoffen in een vat kunt maken uitgaande van een slimme combinatie van slechts twee van die stoffen (en denkelijk een slim gekozen volume).

Maar als je een vat aantreft waarin MgO en CO2 in een verhouding 1 op 1 (dus volgens de reactievergelijking, true stoechiometry) zit dan zou dat vat oorspronkelijk gevuld geweest kunnen zijn geworden met slecht één stof, namelijk MgCO3.

Nogmaals, waarom dat onderscheid zo interessant is, geen idee, maar dat volgt dan mogelijk uit de vervolgtekst?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Mossi

Mossi

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2013 - 17:14

Ik zie wel wat ze bedoelen, echter zie ik niet de consequenties van wat ze met die reductie van het aantal substances vervolgens willen doen.

Wat hier bedoeld wordt is dat je elke denkbare verhouding (random stoechiometry) tussen die drie stoffen in een vat kunt maken uitgaande van een slimme combinatie van slechts twee van die stoffen (en denkelijk een slim gekozen volume).

Maar als je een vat aantreft waarin MgO en CO2 in een verhouding 1 op 1 (dus volgens de reactievergelijking, true stoechiometry) zit dan zou dat vat oorspronkelijk gevuld geweest kunnen zijn geworden met slecht één stof, namelijk MgCO3.

Nogmaals, waarom dat onderscheid zo interessant is, geen idee, maar dat volgt dan mogelijk uit de vervolgtekst?

Dus om de aantal componenten te bepalen moet je eigenlijk redeneren van welke stof(fen) oorspronkelijk de gevormde stof(fen) is gemaakt?

Ik heb de hele tekst getypt die bij dat voorbeeldje stonden dus na die tekst komt er niets anders.

Ik heb ook een ander voorbeeldje, misschien als ik hem post dat er dan meer duidelijkheid geschept zal worden?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 december 2013 - 17:48

Ik heb ook een ander voorbeeldje, misschien als ik hem post dat er dan meer duidelijkheid geschept zal worden?

wie weet. En anders simpelweg wachten op iemand met meer scheikundige achtergrond die wel een doel in dit onderscheid (her)kent.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures