[scheikunde] buffercapaciteit van VERDUNDE buffer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

buffercapaciteit van VERDUNDE buffer

hallo,

ik moet de buffer capaciteit berekenen van een verdunde buffer, maar weet niet hoe.

de buffercapaciteit van een buffer lukt wel.

ik heb 6 ml buffer verdund met 10 ml gedestileerd water. dit had een ph van 5.8.

ik wil de buffer capacteit weten van de buffer. de ph van de buffer was 8.1. door het toevoegen van het water heeft hij dus al moeten bufferen, en zal de buffercapaciteit minder worden lijkt mij.

de buffercapaciteit is hoeveel van een sterk zuur ik kan toe voegen. hoe verreken ik dit zwakke zuur er dan in ?

margreet

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: buffercapaciteit van VERDUNDE buffer

Zou je misschien je oorspronkelijke opgave eens willen posten? En globaal kunnen laten zien hoe je de buffercapaciteit hebt berekend van de niet-verdunde buffer? Misschien kan ik daar dan bij aansluiten.

Berichten: 3

Re: buffercapaciteit van VERDUNDE buffer

ik heb er geen opgave bij, maar moet het weten voor mijn pws.

ik doe het over paardenspeeksel, en hoe dit dan de maag buffert. ik weet per kauw hoeveel speeksel het oplevert. en ik weet hoeveel hcl er in de maag komt per uur.

om dan te bewijzen dat een paard vaak moet kauwen ga ik kijken naar de buffercapaciteit van het speeksel om zo het nodige speeksel, en dus het aantal kauwen te berekenen.

helaas is speeksel niet makkelijk te krijgen bij paarden en heb ik het dus moeten verdunnen.

om de buffercapaciteit te berekenen heb ik getitreerd met hcl en naoh, dit met de ph meter van coach erin.

hierbij kreeg ik deze tabellen :

Afbeelding

bij de titratie met 0.110 M hcl .

met 1,33 ml hcl veranderde ph met 0,1 en met 2,4 ml hcl veranderde de ph met 1,0

Afbeelding

bij de titratie met 0,116 M Naoh.

met 1,09 ml veranderde de ph met 0,1 en met 2,97 ml veranderde de ph met 1,0.

( buffercapaciteit ging toch om 1,0 omhoog? )

hierbij zou ik dan eerst gaan kijken hoeveel ml ik nodig had op een liter ( omdat het maar 6 ml is ) en dat x de molariteit van het zuur/base.

buffercapaciteit van een gewone buffer heb ik wel geleerd. zo zou ik het ook uit kunnen rekenen, maar dan "verwaarloos" ik de 10 ml gedestileerd water wat ik heb toe gevoegd, en dat wil ik voorkomen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: buffercapaciteit van VERDUNDE buffer

Om van 6 ml speeksel de pH bij pH= 8,2 één eenheid te laten dalen is blijkbaar 2,4 x 0,11 = 0,26 mmol HCl nodig. Je kunt zo de buffercapaciteit berekenen van het speeksel per liter.

Door het speeksel te verdunnen verandert de hoeveelheid HCl niet maar uiteraard wel de hoeveelheid per ml.

Ik vraag me echter af wat er gebeurt als het speeksel in de zure maag terecht komt. Is het niet zo dat dan alle Z- onmiddelijk volledig wordt omgezet in HZ door het aanwezige zoutzuur en er geen sprake meer is van een buffer?

Uit de titratiecurve lees ik af dat er maar zo'n 0,5 mmol HCl nodig is om alle Z- in 6 ml speeksel om te zetten in HZ. Of kan de zoutzuur produktie dit niet bijhouden?

Berichten: 3

Re: buffercapaciteit van VERDUNDE buffer

das een goede... moet dat nog berekenen.

gelukkig is het 4 liter speeksel in een half uur .

zal het vanmiddag eventjes daarmee rekenen hoe het buffert.

het moet iig iets gebufferd worden...

Reageer