[scheikunde] Extractie van propionzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Extractie van propionzuur

Hallo,

Ik heb wat onduidelijkheden over de verwerking van een practicum die ik heb uitgevoerd.

We kregen een stock-oplossing van 20 ml propionzuur (HPz) in 1000 ml water. De sterkte HPz in de stock-oplossing werd uitgerekend d.m.v. een titratie. Hier kwam 0,2663 mol/L uit.

Vervolgens gingen we het propionzuur extraheren met diethylether in een scheitrechter. We deden een enkelvoudige en een meervoudige extractie om het verschil in effectiviteit op te merken.

Uiteindelijk hebben we de percentages HPz in de water laag en in de etherlaag berekend.

De resultaten spreken voor zich. Maar mijn onduidelijkheden liggen bij de theorie achter de reactie. Ik heb het volgende gevonden;

Extractie werkt op het principe van oplsobaarheid van de stoffen. In de scheitrechter verdeeld het propionzuur over het ether en water. De concentratie van het propionzuur is het grootst bij de stof waar hij het beste in oplost.

En ik heb begrepen dat diethylether een oplossend vermogen heeft voor ionen. En dat hij de ionen met propionzuur deelt.

Hoe komt nou precies die binding van propionzuur en diethylether tot stand, kan iemand misschien een reactie vergelijking ervan geven?

Wat is de rol van de pH waarden in deze reactie?

Elk inzicht over deze reactie is welkom.

Dit is mijn eerste topic, ik hoop dat ik juist mijn bericht over heb gegeven.

Ik hoop dat iemand wat duidelijkheid kan geven.

Alvast bedankt!

Berichten: 49

Re: Extractie van propionzuur

Er vind geen reactie plaats tussen het propionzuur en de diethylether. Het propionzuur lost op in de diethylether en deels in de waterlaag.

Reageer