[scheikunde] Natriumzouten in bier!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Natriumzouten in bier!

Beste lezers,

Ik heb echt dringend hulp nodig! Ik heb een practicum over een week al en ik moet bier gaan brouwen (wat mij geen probleem lijkt) en vervolgens een verandering eraan toebrengen.

Nou was mijn idee om iets met zouten te gaan doen. Blijkbaar moet men door het hele lage zoutgehalte in bier vaker plassen en daarom wilde ik daar een verandering in brengen.

Ik vroeg me af hoe ik dit nou het beste kan doen. Ik dacht dat ik eerst door middel van een titratie erachter zou moeten komen wat het gehalte natriumzouten is in bier. Alleen nu loop ik een beetje vast, hoe kom ik dan te weten hoeveel zouten ik toe moet voegen om het te veranderen en is een titratie slim of moet ik het anders gaan doen?

Groetjes Tess

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Natriumzouten in bier!

Het zoutgehalte is niet de reden dat je vaker moet plassen.

De nieren halen water uit het vocht dat naar de blaas gaat,

Alcohol verhinderd dit, cafeïne ook.

Als je meer zout binnen wilt krijgen door het bier te drinken, lijkt mij dat je het er gewoon in kan doen.

Net zoals je suiker in thee doet, zout in bier.

Of het een merkbaar verschil maakt,

en bij welke concentratie het de smaak dusdanig beïnvloed,

dat is voor jou om te onderzoeken.

Berichten: 2

Re: Natriumzouten in bier!

Ik ben er nu inderdaad achter gekomen dat alcohol zorgt voor het verhinderen van de aanmaak van een bepaald hormoon waardoor als men alcohol drinkt, meer moet plassen.

Alleen nou wilde ik dit als het ware 'in balans' brengen door meer zout toe te voegen, omdat dit vocht weer vasthoudt, maar hoe kom ik erachter hoeveel zout ik zou moeten toevoegen? Kan dat via een titratie? en hoe zou ik dat moeten doen?

( Ik weet ook dat te veel zout heel ongezond is, maar dat maakte niet zoveel uit want daar gaat het nu niet om! )

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Natriumzouten in bier!

Ik zou niet weten hoe je kan berekenen hoeveel vocht er wordt afgedreven/vastgehouden.

Je zit ook nog met het menselijk lichaam. Wanneer je 1kg zout en 20 liter water toevoegt,

dan heb je een Michelin poppetje.

Hoe meer vocht er in het lichaam zit, hoe sneller het gaat afdrijven.

Dus shotjes tequila met zout drijven minder vocht af dan liters bier met zout.

Reageer