stalen ligger berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

stalen ligger berekenen

goedendag,

Ik moet een stalen ligger voor een uitbouw berekenen

Het rekenen is geen probleem echter kom ik er niet helemaal uit met welke belasting ik moet rekenen.

Ik gebruik de volgende formule: Fc= 5*q*l4 / 384*E*I

lente overspanning = 5920mm (HEA200 gekozen)

boven de balk zit 600mm steens metselwerk

in de balk komt aan een zijde een houten balklaag voor een uitbouw van 1800mm diep met plat dak

maximale doorbuiging 1/400*L = 14.8mm

Brekening belasting

daklast 30kg/m2

Gewicht balk HEA200 51,5 kg/m1

Gewicht mestelwerk 2100 kg/m3

totale belasting: Q=2,045 KN/m1

Als ik het uitreken kom ik op een doorbuiging van 4,22mm

Klopt mijn berekening en is mijn gekozen belasting juist of moet ik moet nog meer factoren rekening houden.

Vooral het uitrekening van de juiste belasting geeft bij mij veel problemen.

Alvast bedankt voor de moeite

Berichten: 232

Re: stalen ligger berekenen

Als ik jouw permanente belastingen bij elkaar optel kom ik op een grotere belasting dan 2,045 kN/m. Wellicht kun je het beter uitschrijven zodat iemand kan zien waar het verkeerd gaat?

Tevens dien je rekening te houden met veranderlijke belasting. Afhankelijk van hoe de uitbouw gesitueerd is ten opzichte van de woning dien je rekening te houden met een sneeuwlast en met belasting ten gevolge van werkzaamheden op het dak (opgelegde belasting)

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: stalen ligger berekenen

Heb je een VLS, een bron voor je gebruikte formule?

Berichten: 5

Re: stalen ligger berekenen

gewicht balk = 515 N/m = 0,515 kN/m

mestelwerk= 2100x0,1x0,6= 126 kg/m = 1,26 kN/m

daklast = 30kg/m2x 0,9 (helft van 1,8 mtr(diepte uitbouw)) x 5,92 = 162 kg/m = 1,62kN/m

totaal: 3,395 kN/m (zag mijn reken fout)

de formule staat in mijn tabellenboek en in het MCB boek, berekening doorbuiging ligger op twee vaste punten.

Ik kan echter nergens de waarden van veranderlijke belasting (sneeuwlast e.d.) terugvinden wat moet ik hier voor aanhouden dan?

Berichten: 232

Re: stalen ligger berekenen

Sneeuwlast is wat gecompliceerder; heeft te maken met opwaaiing en afschuiving van het hoger gelegen dak te maken. Als je 1,5kN/m² rekent op je dak zit je zeker wel een eind in de richting.

Overigens is steens metselwerk 214mm dik dus je zal wel halfsteens bedoeld hebben?

Berichten: 5

Re: stalen ligger berekenen

Klopt, half steens, alleen het buitenblad draagt op de ligger.

Binnenblad rust op kanaalplaat vloer, welke draagt op de zijwanden van het huis.

Is mijn berekening verder wel in orde?

q veranderlijk wordt dus 1,5x0,9x5,92= 7,99 kN/m

en een HEA 200 buigt dus te ver door, kom nu uit op een HEA240 of een IPE 300

Berichten: 232

Re: stalen ligger berekenen

Als je een belasting per strekkende meter berekend moet je het niet al gelijk vermenigvuldigen met de balklengte... De veranderlijke belasting komt daarom op 1,5kN/m² x 0,9m = 1,35 kN/m

Reken je deze balk uit voor je eigen uitbouw of doe je dit in opdracht van?

Berichten: 5

Re: stalen ligger berekenen

Ok, dus bij de daklast (0,3kN/m2) doe ik het ook verkeerd.

Dit moet zijn: 0,3kN/m2x0,9m = 0.27kN/m

Mijn permanente belasting moet dus wel 2.045kN/m zijn.

In één van je eerdere berichten zei je, dat jij op een hogere belasting uitkomt.

Kan je het misschien voor mij uitschrijven?

Ik moet dit uitrekenen voor mijn eigen uitbouw en wil gewoon weten hoe het precies zit.

In mijn werk komt dit ook af en toe voor, maar meestal rekent mijn collega het uit.

Berichten: 232

Re: stalen ligger berekenen

Nouja, ik kwam in eerste instantie dus hoger uit vanwege het feit dat ik met steens metselwerk rekende. Ook hanteer ik een extra gewicht voor de balklaag als het gaat om een platdak, omdat ik daarin dan isolatie en afwerking meereken (0,36kN/m²)

Belasting uit het dak (½ x 1,8 m):

Eigen gewicht dak: 0,36kN/m² x 0,9m = 0,32kN/m

Sneeuwbelasting: 1,50kN/m² x 0,9m = 1,35kN/m

Overige belastingen:

Halfsteens metselwerk (h=600mm): 21kN/m³ x 0,1m x 0,6m = 1,26kN/m

Eigen gewicht profiel (HE200A): 0,42kN/m

Totaal: 3,36kN/m

Doorbuiging HEA200:
\(u_{max} = \frac{5 \times 3,36 \times 5920^4}{384 \times 2,1 \times 3692 \times 10^9} = 7mm\)
Let wel: sneeuwbelasting is een aaname op basis van een eigen referentieproject waarbij er rekening is gehouden met afschuiving van sneeuw van het nabij gelegen dak en opwaaiing. Anderzijds is het niet onverstandig deze belasting aan te houden om te kunnen voldoen aan de opgelegde belasting à 1kN/m² over 10m². Laat anders je collega hier nog eens naar kijken.

Berichten: 5

Re: stalen ligger berekenen

Bedankt!!

Ik weet in ieder geval dat mijn berekening van belasting wel goed is. Echter de veranderlijke belasting moet ik niet vergeten.

In ieder geval weer iets geleerd!

Berichten: 1

Re: stalen ligger berekenen

Hoi ik heb een overspanning van 4.28 m. De steunpunten zijn steens metselwerk. Op de balk komt een platdak zonder ballast. Kan ik volstaan met een HEA 160?

Reageer