draagkrachtberekening carport ifv groendak

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

draagkrachtberekening carport ifv groendak

Hallo

Mag ik jullie een gunst vragen. We hebben een tuinberging met carport laten zetten. Op deze carport wensen we graag een lichtgewicht groendak te laten plaatsen (max. 50kg/m² verzadigd). Graag hadden we geweten of het dak van onze carport dit aankan. De aannemer die de carport geplaatst heeft zegt van wel (hij wist op voorhand dat een dergelijk groendak het opzet was), de man die het groendak zal plaatsen heeft zijn twijfels. Zowel mijn vrouw als ik zijn actief in een totaal andere beroepsbranche dus graag jullie wetenschappelijke mening.

Als bijlage een pdf met foto's van de carport/berging afgewerkt en in opbouw.

De afmeting van het geheel is 3 x 10m (waarvan de tuinberging 3x5 en de carport 3x5).

De bruggen rondom de overkapping zijn 30 cm x 7,5 cm

De bruggen gebruikt voor de overspanning zijn breedte: 14 cm,dikte: 3,5 cm en lengte: 283 cm

De hart op hartafstand varieert. Onder de overkapping situeert deze zich tussen 48,5 cm en 49,5 cm.In de bergruimte zitten deze ongeveer allemaal op max. 44,5 cm (soms iets minder).

Het dak bestaat uit een OSB-plaat van 18 mm dikte en een laag EPDM.

De steunpalen vooraan zijn bilingahout.

Hopelijk hebben jullie hiermee voldoende informatie. We zijn jullie alvast zeer dankbaar.

Groeten,

Bart
Bijlagen
draagkrachtberekening groendak.pdf
(766.3 KiB) 775 keer gedownload

Berichten: 232

Re: draagkrachtberekening carport ifv groendak

Je bedoelt dat de balken van de balklaag een afmeting hebben van 35x140mm² bij een overspanning van 2830mm en een hart-op-hart afstand van 485mm.

Dan houdt dit inderdaad niet over...

Berichten: 5

Re: draagkrachtberekening carport ifv groendak

Bedankt voor uw reactie. De hoogte van deze bruggen is 140 en de dikte is 35mm en deze hangen allemaal in houders die gemonteerd zijn aan de brug rondom de overkapping. Verandert dit de zaak?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: draagkrachtberekening carport ifv groendak

Ik veronderstel dat de aannemer van de carport geen berekeningen (of een declaration of performance) ter beschikking heeft gesteld?

Ik zie er zo uit het vuistje geen graten in, maar dat kun je natuurlijk nauwelijks een "wetenschappelijke" mening noemen.

Berichten: 5

Re: draagkrachtberekening carport ifv groendak

Hoi,

Neen, ik heb helaas geen berekeningen gekregen. Heb hem nog eens gecontacteerd maar ik zou natuurlijk graag een second opinion willen.

Bedankt!

Berichten: 232

Re: draagkrachtberekening carport ifv groendak

Voor wat betreft zijn huidige situatie lijkt me de carport prima. Er is denk ik niet gerekend met een geconcentreerde last wat formeel wel zou moeten, maar met de gelijkmatig verdeelde belasting kom je wel uit.

Het dak is in ieder geval niet berekend op een extra permanente belasting van 50kg/m². Dat de aannemer zegt dat dit wel kan zal liggen in het feit dat een dergelijk dak een 100kg/m² aan veranderlijke belasting moet kunnen hebben, wat deze ook kan. Maar indien je een vegetatiedak gaat aanbrengen moet je dit beschouwen als permanente belasting. Een extra belasting van de installateur is dan de veranderlijke belasting.

Ik verwacht niet dat het dak ineens zal instorten, maar je gaat wel in de veiligheidsmarges van je dak zitten en ik raad het daarom af...

Berichten: 5

Re: draagkrachtberekening carport ifv groendak

Het gaat eigenlijk niet om een permanente belasting van 50kg/m²... De maximale belasting is 50kg/m² als het groendak doornat is van de regen. Daarbuiten is het gewicht veel lager. Het groendak bestaat uit sedumcassettes (drainagelaag, substraatlaag en vegetatielaag). Er is geen watervasthoudende (isolatie)laag voorzien.

Verandert dit de situatie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: draagkrachtberekening carport ifv groendak

Opmerking moderator

Mogelijk ten overvloede, maar we weten maar nooit...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 232

Re: draagkrachtberekening carport ifv groendak

De maximaal toelaatbare buigspanning van standaard bouwhout (klasse C18) bedraagt afhankelijk van de belastingduurklasse 9 tot 11 N/mm² voor resp. middellange durende belastingen en korte belastingen.

Weerstand van de balk wordt tevens bepaald door het weerstandsmoment van de balk wat afhankelijk is van de kopmaat van de balk. In jouw geval wordt dit bepaald door een kopmaat van 35mmx140mm wat je een weerstandsmoment geeft van 114,3cm³ (niet te verwarren met kubieke centimeters).

Deze twee gegevens leiden ertoe dat de balk een maximaal buigend moment kan hebben tussen de 1,03kNm en 1,27kNm afhankelijk van de aard van de veranderlijke belasting.

Welnu, uitgaande van een balklaag met een eigen gewicht van 30kg/m² dan kom je bij een hoh afstand van 485mm per balk op een moment van 0,16kNm (incl veiligheidsfactor).

Een puntlast van 150kg echter waarvan door belastingspreiding ongeveer de helft op 1 balk terecht komt zorgt al voor een buigend moment van 0,72kNm (incl veiligheidsfactor). Deze puntlast wordt normtechnisch geschaard onder de middellange belastingduurklasse waardoor je op een benutting van je balk zit van 85%.

Kortom, wat je aan restcapaciteit overhoud voor de permanente belasting komt neer op 30kg/m².

Berichten: 5

Re: draagkrachtberekening carport ifv groendak

Ok en als we twee bijkomende steunbalken zouden voorzien?

Berichten: 232

Re: draagkrachtberekening carport ifv groendak

Bart_3300 schreef: di 10 dec 2013, 12:27
Ok en als we twee bijkomende steunbalken zouden voorzien?
Ik zie niet zo goed hoe je dit voor ogen had zonder esthetische consequenties?

Reageer