[scheikunde] Concentratie chloride ionen in oplossingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

Concentratie chloride ionen in oplossingen

Ik heb een toets over 2 dagen, ik zit nu het boek door te nemen maar er is een vraag die ik maar niet kan begrijpen:

Bereken de concentratie chlordie-ionen in de volgende oplossingen:

a. 2 g natriumchloride wordt opgelost tot 100 mL

b. 23,5g calciumchloride wordt opgelost tot 250ml water.

Ik ben niet al te fantastisch in scheikunde dus ik vind zoiets wel lastig. Zou het erg waarderen als iemand mij zou kunnen helpen!

En er is nog een opdracht waarmee ik vast zit:

Koper wordt gewonnen uit het mineraal azuriet, Cu3(Co3)2(OH)2. Bereken het massapercentage.

Ik neem aan dat ik de massa zelf moet bepalen voordat ik het massaprecentage kan berekenen, maar hoe doe ik dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Concentratie chloride ionen in oplossingen

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Concentratie chloride ionen in oplossingen

alles komt neer op mol(verhoudingen) en molmassa.

in dat opzicht nog onbekende zaken in deze microcursus?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 49

Re: Concentratie chloride ionen in oplossingen

A)2 g natriumchloride is .... mmol.

Je weet: NaCl -> Na+(aq) + Cl-(aq)

Dus 1 mol NaCl vormt 1 mol chloride ionen, ...... mmol chloride ionen zijn dan aanwezig in 100 mL.

x mmol per 100 mL reken dat om naar mmol per mL, dan weet je de concentratie (M).

B. Zie aanpak van A

Om het massapercentage te berekenen moet je het volgende toepassen:

(Massa koper / totale massa van het molecuul) x 100%

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Concentratie chloride ionen in oplossingen

Voor die laatste vraag, kun je voor het gemak de massa van het ruwe erts op 100 gram zetten. Het massapercentage is net als andere percentages een verhouding tov een willekeurig bepaald maximum.

Berichten: 23

Re: Concentratie chloride ionen in oplossingen

Erg bedankt, nu zit ik nog met een laatste vraag vast..

Geert lost 10,0g bariumoxide op in 1 L water. Vervolgens damp hij de oplossing in. Hoeveel gram vaste stof houd hij over? Geef je berekening.

Ik heb geen idee wat ik hierbij precies moet doen. Ik geloof dat bariumoxide + water dan Barietwater wordt, maar verder dan dat begrijp ik het niet.

Berichten: 49

Re: Concentratie chloride ionen in oplossingen

Je moet nagaan of bariumoxide een reactie aangaat met water; is dit het geval dan volgt er een reactievergelijking en kan je kijken hoeveel product er ontstaat.

Maar het zou ook kunnen dat er geen reactie plaatsvind, dus dan zou je alles moeten overhouden wat je oplost.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Concentratie chloride ionen in oplossingen

Ga eens na hoe bariumoxide met water reageert. Bepaal nu hoeveel gram van de ontstane stof na indampen overblijft
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer