Exacte werking anticonceptie pil

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Exacte werking anticonceptie pil

Beste biologiefanaten

Ik doe een hypothetisch onderzoekje naar de invloed van anesthesie op de werking van de pil. Om hier een conclusie uit te halen moet ik eerst de exacte werking van de pil weten. De 3 globale werkingen die ik heb gevonden zijn:

1. verdikking baarmoederhals waardoor spermacellen minder goed binnen kunnen dringen

2. er komt geen eicel vrij

3. komt er toch een eicel dan kan deze zich niet nestelen

Ook heb ik uitgevonden dat de hormonen in de pil juist de hormonen zijn die het lichaam voorbereiden op een zwangerschap (oestrogeen&progesteron). De aanmaak van de lichaamseigen hormonen wordt onderdrukt door de hormonen in de pil waardoor FSH en LH onvoldoende (?) worden gemaakt

mijn vraag: komt dit doordat de hoeveelheden hormonen net te weinig zijn voor een echte voorbereiding op een bevruchting, maar toch net genoeg zodat eigen aanmaak niet plaatsvindt. Of is er een andere reden voor.

Betrouwbare bronnen en andere informatie zijn ook welkom!

ps: weet niet zeker of dit in anatomie hoort

Vriendelijke groeten,

Romy

Berichten: 43

Re: Exacte werking anticonceptie pil

Hallo,

door de werking van de pil wordt er geen eicel rijp. De eicellen rijpen onder invloed van FSH wat geproduceerd wordt door de hypofyse. Wanneer dit FSH vrijgezet worden beginnen verschillende follikels te rijpen maar uiteindelijk zal eentje daadwerkelijk tot eicel ontwikkelen. De andere follikelcellen die geen eicel worden, worden oestrogeen producerende cellen. Oestrogeen heeft een terugkoppelend effect op de hypofyse zodat deze geen FSH meer zal aanmaken. Als er constant FSH aangemaakt zou worden zouden er namelijk constant eicellen rijp worden, en dit is dus niet zo. Op bepaalde momenten (wanneer er reeds een eicel aan het rijpen is) is het oestrogeen gehalte dus hoog wat zorgt voor een lage concentratie aan FSH.

De pil zorgt nu voor een constante hoge concentratie van oestrogeen, wat de productie van FSH remt. Hierdoor komt er dus geen eicel tot rijping.

De andere hormonen die zorgen voor het dikker worden van de baarmoederwand blijven wel nog gewoon werken waardoor er ook met het nemen van de pil nog menstruele bloedingen optreden ondanks dat er geen eicel tot rijping komt.

Ik hoop dat je hier wat mee bent!

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Exacte werking anticonceptie pil

RomyS schreef: ma 09 dec 2013, 22:45
Ook heb ik uitgevonden dat de hormonen in de pil juist de hormonen zijn die het lichaam voorbereiden op een zwangerschap (oestrogeen&progesteron). De aanmaak van de lichaamseigen hormonen wordt onderdrukt door de hormonen in de pil waardoor FSH en LH onvoldoende (?) worden gemaakt


Het is denk ik andersom: tijdens een zwangerschap wil het lichaam niet nog meer eicellen laten rijpen. De pil maakt gebruik van dezelfde signalen.

Reageer