Springen naar inhoud

Vaste ionische vloeistof?

• Log in om te kunnen reageren

Labadoo

Labadoo

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2013 - 22:54

Vandaag heb ik de ionische vloeistof 1-methylimidazolium p-toluenesulfonzuur gesynthetiseerd. Je zou denken dat je dan een vloeistof als product kreeg.
Dit was het ook toen het product nog warm was (70 graden), maar bij afkoelen werd het van stroperig naar steeds naar vast. Dit kan natuurlijk niet fungeren als oplosmiddel bij reacties.
Hoe kan dit? En hoe los ik dit op?
De ionische 'vloeistof' oplossen in water om daarna als oplosmiddel te gebruiken? (Tijdens de reactie werd de kolf gekoeld en is het mengsel vloeibaar gebleven tot het eind, hier was toen nog water aanwezig. Na rotatiefilmverdamping om water af te dampen werd het mengsel na afkoelend een vaste stof)

Veranderd door Labadoo, 09 december 2013 - 22:59

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11115 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 december 2013 - 15:26

Ionische vloeistoffen hebben het voordeel dat ze niet verdampen tijdens een reactie. Reacties zelf worden nog altijd bij verhoogde temperatuur uitgevoerd.

Ik heb eens een reactie in imidazol uitgevoerd, een bij kamertemperatuur vaste stof. Daar werd het vaste, thermisch stabiele beginproduct gemengd met imidazolpoeder, opgewarmd tot smeltpunt en daarna de overige reagentia toegevoegd. Het imidazol werd na afkoeling verwijderd door een vloeistofvloeistof extractie met zuur water.

Labadoo

Labadoo

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 december 2013 - 20:53

De Mannich-reacties die ik ga uitvoeren met dit ionische vloeistof als oplosmiddel, zouden bij kamertemperatuur uitgevoerd moeten worden (volgens het artikel waar ook de synthese voor deze ionische vloeistof voor de Mannich-reacties beschreven staat). Kan ik dan zonder problemen de kamertemperatuur in het voorschrift veranderen naar een hoge temperatuur?

Is het niet makkelijker om de ionische 'vloeistof' op te lossen in water en dat als oplosmiddel te gebruiken? Dit doordat het product dan makkelijker uit het oplosmiddel te halen is door middel van filtratie met een büchertrechter, zonder dan bang te zijn dat de ionische vloeistof dan weer hard wordt en in het product blijft zitten?

Labadoo

Labadoo

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 december 2013 - 00:49

Ik heb nog eens meer rond gelezen en zo heb ik gelezen dat de ionische vloeistof zal beginnen met smelten als het in contact komt met de reactanten en dan als oplosmiddel zal fungeren. Ben benieuwd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures