Chi kwadraat toets (crosstabs)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Chi kwadraat toets (crosstabs)

Beste forumleden,

ik ben op dit moment bezig met een onderzoek naar het verband tussen een organisatiecultuur (mensgericht, innovatoef, doelgericht, regelgericht) en verzuimcultuur (afhankelijk, moreel, gefragmenteerd, conflictueus). Ik heb dit gemeten met behulp van een enquete. Deze bevat 6 vragen die het soort organisatiecultuur meet en 4 vragen die het soort verzuimcultuur meet. Elke vraag bevat 4 antwoordkeuzes, aan de hand van het gekozen antwoord valt te zien welk soort organisatie/verzuimcultuur het is. Nu zijn beide variabelen op nominaal niveau en aanegzien ik wil kijken of er een verband is tussen een bepaalde organisatiecultuur en verzuimcultuur maak ik gebruik van een Chi kwadraat toets (crosstabs). Mijn vraag is nu hoe ik de 6 vragen samenvoeg als 1 variabel organisatiecultuur en de 4 vragen samenvoeg als 1 variabel verzuimcultuur. Nu ben ik al in de weer geweest met Transform > Compute etc. maar dit geeft niet het gewenste resultaat. De crosstabs zien er dan als volgt uit:

..................................Verzuimcultuur

Organisatie cultuur.......(Data)..

Wat ik echter wil is het volgende:

............................... Verzuimcultuur (Afhk.) - (Moreel) - (Gefrag.) - (Conflic.)

Organisatie cultuur

...................(Mens.)..........................Data......Data.........Data...........Data.....

...................(Innov.)..........................Data......Data.........Data...........Data.....

...................(Doel.)...........................Data......Data.........Data...........Data.....

...................(Regel.).........................Data......Data.........Data...........Data.....

Als ik de verschillende variabelen samenvoeg krijg ik niet de verschillende soorten maar de culturen als geheel. Hoe kan ik de verschillende variabelen samenvoegen waarbij de verschillende types in de crosstab komen te staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Chi kwadraat toets (crosstabs)

Komen je vragen uit een bestaande vragenlijst? Zo ja, dan is waarschijnlijk wel uit te vinden hoe je de 4 en 6 vragen gecombineeerd moeten worden om tot de 4 categorieen te komen. Als je de vragen zelf hebt gemaakt, dan heb je toch hopelijk op voorhand wel bedacht hoe je de respondenten op basis van de vragen indeelt? Bv. tellen welke categorie mensen het vaakst in vallen en daarin indelen?

Reageer