Manipulatie van gedachten door oogbeweging op video

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 4

Manipulatie van gedachten door oogbeweging op video

Misschien weten jullie dit, misschien weten jullie dit niet, maar ik vind het wel interessante materie.

Een mens is in zekere zin (meer dan je zelf in eerste instantie zou verwachten) ook maar een 'machine'. Bepaalde input geeft een bepaalde output. Hypnotiseurs maar ook filmmakers maken hier veelvuldig (vrijwel contant) gebruik van.

Door in een videoclip de beelden gelijkmatig met de beat te laten overspringen blijken de muziek en clip bijvoorbeeld veel beter bij elkaar te passen en op elkaar aan te sluiten, en maakt het alles echt tot 1 geheel. Wanneer je een amateuristische videoclip ziet is de kans groot dat hier geen rekening mee is gehouden, waardoor zo'n clip dan vaak ook veel minder aansprekend is. Dit betreft een dus vooral het ritme waar je als waarnemer in zit.

Maar er is meer. Waar ik voornamelijk op wil ingaan is het verschil tussen je linker en rechter oog (en hersenhelft). Want ook hiervan wordt veelvuldig gebruik gemaakt. Soms gebeurt er eerst iets links in beeld en gelijk daarna iets rechts in beeld, waardoor eerst je linkeroog kijkt en vervolgens je rechteroog kijkt. Soms gebeuren er zowel links als rechts dingen waardoor je heel snel moet switchen. Een beetje professionele filmmaker breng hier dan ook weer een ritme in aan.

Toevallig weet ik uit persoonlijke ervaring dat als je iets aan iemand zijn linkeroog vertelt en dan vervolgens na een minuutje ineens overschakelt naar zijn rechteroog, dat die dan de kluts kwijt raakt en het even niet meer kan volgen. je moet het maar eens proberen, als je iemand heel de tijd in zijn ene oog aankijkt en dan ineens in de andere is kans 99% dat de persoon stopt met je aankijken en even weg kijkt of even na moet denken.

Mijn eerste vraag is dan ook: wat is het effect van het horen van een bepaalde zin tijdens het switchen van je rechter naar je linker oog, oor, hersenhelft, of wat dan ook.

Mijn tweede vraag heeft meer betrekking op een ander fenomeen, ik noem het bij gebrek aan beter maar even het 'opwinden' van je oog. Wat hierbij gebeurt is het volgende: je kijkt iemand aan in voornamelijk zijn rechteroog. Dus jij kijkt met je linkeroog. Wat die persoon dan doet is zijn hoofd heel langzaam 'om dat oog draaien', waarmee je dus feitelijk ziet dat zijn linkeroog omhoog gaat en zijn rechteroog op dezelfde plek blijft. Vaak gebeurt dit dan net zodra er een bepaalde 'belangrijke' zit wordt gezegd. Nu weet ik dat je ogen water pas staan en ook blijven wanneer je je hoofd draait (kijk maar eens in de spiegel), maar verder weet ik niet precies wat nu het effect is van dit fenomeen.

Is er iemand die hier meer van weet en wellicht wat duidelijkheid kan verschaffen?

Voor de duidelijkheid mijnerzijds hierbij wat filmpjes (even snel gezocht, ik moet zo weg):

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

let vooral op het 'switchen' tussen jouw linker en rechteroog, en op het 'opwinden'.

iemand die hier meer duidelijkheid over kan verschaffen?




Berichten: 4

Re: Manipulatie van gedachten door oogbeweging op video

[youtube][/youtube]


Reageer