Springen naar inhoud

Capillaire werking & worteldruk in planten

• Log in om te kunnen reageren

JelmerMVL

JelmerMVL

• >250 berichten
  • 468 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2013 - 16:01

Mijn vraag voor de toets van morgen gaat over het verschil tussen de capillaire werking en de worteldruk die in planten kan ontstaan.

Ten eerste de capillaire werking. In mijn boek wordt gezegd dat door capillaire werking van de poriën in de celwanden er water met opgeloste stoffen vanuit de bodem de wortels in kan stromen. Het verschijnsel worteldruk ontstaat wanneer de bandjes van Caspary verhinderen dat water met opgeloste zouten via de celwanden kan terugstromen van de centrale cilinder naar de schors. Hieruit maak ik op dat de capillaire werking dus ontstaat wanneer er water nodig is vanuit de wortels en de worteldruk ontstaat in de plant zelf, om precies te zijn in de centrale cilinder.
Echter wordt er in de volgende alinea gezegd dat de capillaire werking ook een rol speelt bij het transport in houtvaten. Door de nauwheid wordt de zwaartekracht tot op zekere hoogte overwonnen.

Kortom: wat is nou precies het essentiële verschil tussen beide processen?

Veranderd door JelmerMVL, 10 december 2013 - 16:48

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44862 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 december 2013 - 22:52

Ten eerste de capillaire werking. In mijn boek wordt gezegd dat door capillaire werking van de poriën in de celwanden er water met opgeloste stoffen vanuit de bodem de wortels in kan stromen.

dit lijkt me erg kort door de bocht. Opname van voedingszouten is een actief, energievragend proces van eiwitten in de celwand. Hier wordt dat wel mooi weergegeven:
http://highered.mcgr...ral_uptake.html

Opname van water is vervolgens een voornamelijk passief proces, dwz dat onder invloed van de opname van zouten de osmotische waarde in de plant oploopt, waardoor deze water aanzuigt zoals ook een hoopje zout op een schoteltje doet. Hierdoor neemt de druk inwendig toe.

Bandjes van Caspary in de endodermiscellen rond een transportvat dienen eigenlijk als een soort kit in en tussen celwanden rond dat vat zodat dit onder druk staande water niet zomaar terug kan vloeien naar buiten, maar door de celinhoud van de endodermiscellen naar binnen móet.
Dat veroorzaakt een worteldruk. Capillaire werking als een natuurkundig verschijnsel doet in dit proces niet terzake volgens mij.

Water in de plant kan hoger stijgen dan de worteldruk doet vermoeden door de capillaire werking in de zeer nauwe vaten. Dat is in eerste instantie puur natuurkundig: adhesiekrachten tussen water en vaatwand, dezelfde kracht die zorgt voor een holle meniscus (wateroppervlak)in bijvoorbeeld een maatcilinder.

Water in bomen kan daarna nóg hoger stijgen dan op basis van worteldruk en capillaire werking voorspeld kan worden. Dat raadsel is nog niet helemaal ontrafeld, en voorzover het ontrafeld is ben ik nog niet helemaal mee :( .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

JelmerMVL

JelmerMVL

• >250 berichten
  • 468 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2013 - 09:08

Op de valreep voor mijn toets is het toch nog duidelijk geworden.
Bedankt!

Veranderd door JelmerMVL, 11 december 2013 - 09:08

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures