[wiskunde] x²+x=a x=?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

x

De titel zegt alles. Hoe bereken je x in een berekening in de vorm van x²+x=a met a als je gegeven en x als onbekende?

ik zou het op rij stellen moest het uit gelegd worden met de tussenstappen er bij en niet gewoon een formule x=....

Dit zou me enorm helpen. het is niet de eerste keer dat ik men berekeningen dood loop op een deze formule en zo dus opnieuw moet beginnen op een heel andere manier.

groeten Leon

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: x

Kijk eens hier:http://www.wiskundeonline.nl/lessen/kw_bewijs_abc_formule.htm

Daar staat de formule waarmee je dit kunt oplossen, en ook het bewijs van die formule.

Berichten: 301

Re: x

Als je de "a" naar de "andere kant" haalt

x²+x-a=0

Komt er een bekende vorm naar voren waarmee je verder kunt rekenen :)
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 3

Re: x

bedankt jongens . ik kom weer heel wat verder.

Berichten: 3

Re: x

de vorm f(x)=ax²+bx+c herken ik zeker . maar ik had enkel de abc-formule nodig en die had ik nog nooit gezien.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: x

De abc-formule is niet nodig!

Weet je wat kwadraat afsplitsen is? Zo nee, je schrijft het linkerlid als een kwadraat ... , kan dat? Ja, kan jij dat? Zo ja, doen ...

Berichten: 73

Re: x

Moet de vergelijking niet voortgezet worden met:



x2+ (1x-ax)=o →x2+ x(1-a)=0 en als je verder dan beide delen deelt door x ,wordt de vergelijking nog eenvoudiger?

Re: x

Ofwel: x=0 en dan...

Ofwel: x≠0 en dan...

Correctie:

Ik had het ook gelezen als: x2 + x = ax. Maar het moet kennelijk zijn: x2 + x = a. In dat laatste geval heb je niets aan mijn tip.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: x

abrebis schreef: di 10 dec 2013, 18:51
Moet de vergelijking niet voortgezet worden met:

x2+ (1x-ax)=o →x2+ x(1-a)=0 en als je verder dan beide delen deelt door x ,wordt de vergelijking nog eenvoudiger?
De oorspronkelijke vergelijking luidt: x2+x = a. Door dit op nul te herleiden en kwadraatafsplitsing toe te passen vind je de gevraagde oplossingen voor x.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: x

\(x^2+x=a\)
volg de raad van Safe op (kwadraat afsplitsen)

hoe mag je
\(x^2+x\)
ook schrijven

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: x

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 73

Re: x

x²+x=a x=? De rood aangegeven vraag gaf mij verwarring,lag te dicht op de vergelijking!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: x

Leon, zie je het echt niet .? geef dit dan aan.

je moet gebruik maken van het volgende merkwaardig produkt
\({(a+b)}^2=a^2+2ab+b^2\)

Reageer