selectief en specifiek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

selectief en specifiek

Wat is precies de definitie van een selectieve of specifieke analysemethode?

Ik dacht dat een methode selectief is als ze voor enkele componenten gevoelig is en voor andere niet.

Een methode is specifiek als ze voor één enkele component gevoelig is?

maar ik denk dat dit niet het hele plaatje omvat, want op internet vind ik veel dingen die de term 'selectief' linken aan 'geen interferenties' en de termen selectief/specifiek in verband brengen met interferenties

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: selectief en specifiek

Hi,

Is inderdaad wel een lastig puntje, voornamelijk omdat het zoveel door elkaar gebruikt wordt.

Een goede referentiekader voor terminologie is UIPAC, en deze hebben zich uiteraard ook uitgesproken over het verschil tussen de twee.

Het komt er een beetje op neer dat selectiviteit gaat over de mate waarin een methode gebruikt kan worden om sommige analieten kan bepalen in een mengsel van stoffen met een vergelijkbaar gedrag.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan mate van scheiding, of in hoeverre één signaal van één stof komt, en het belangrijke is ook dat aan selectiviteit een waarde geplakt kan worden (in %).

Daarop verder gaand is specifiek eigenlijk de ultieme vorm van selectiviteit (100% selectief = specifiek). Maar in praktijk is dit natuurlijk heel lastig, en is selectief (en de mate daarvan) de gewenste terminologie.

edit: dat wilt natuurlijk niet zeggen dat specifiek niet voorkomt, maar dat je wel moet realiseren wat je zegt als je specifiek gebruikt :)

Berichten: 278

Re: selectief en specifiek

dus specifiek is dan gevoelig zijn voor één enkele component, en geen invloed ondervinden van andere componenten ? of is dat een verkeerde conclusie?

Reageer