[natuurkunde] Muziekleer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

Muziekleer

beste leden van het wetenschapsforum,

een klasgenoot en ik onderzoeken wat de verbanden zijn van de aard van bepaalde tonen en harmonieën op hoe goed die klanken klinken. We willen hierbij graag ook wat praktische dingen betrekken en we zouden graag n proef willen uitvoeren. Heeft iemand tips wat we zouden kunnen meten/analyseren om ons te helpen bij het uitwerken van dit onderzoek?

Met vriendelijke groet,

Ans

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Muziekleer

Wat bedoel je met 'aard van bepaalde tonen'? Dan denk ik namelijk aan timbre. Bedoel je dat?

En hoe ga je de harmonie definiëren? Want dat is al een samenklank van verschillende noten of toonhoogtes.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 27

Re: Muziekleer

anusthesist schreef: wo 11 dec 2013, 11:15
Wat bedoel je met 'aard van bepaalde tonen'? Dan denk ik namelijk aan timbre. Bedoel je dat?

En hoe ga je de harmonie definiëren? Want dat is al een samenklank van verschillende noten of toonhoogtes.
de eigenschappen van bepaalde tonen die goed samenklinken met andere tonen. Wat het verband tussen die tonen vervolgens is waardoor het mooi klinkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Muziekleer

Wat bedoel je dan met eigenschappen? Kun je wat concreter worden? Bedoel je toonhoogte? Timbre? Duur? etc.

Je hebt nu een soort cirkelredenering. Eigenschap van bepaalde tonen > samenklank met andere tonen > verband tussen die twee > maar neem je dan ook de eigenschappen mee van de 'andere tonen' > samenklank met tonen > etc.

Wat is dus concreet je vraag? Waarom iets dissonant klankt en iets anders consonant? Waarom een toon een bepaalde frequentie heeft of in een muzikaal stuk een bepaald timbre of duur?

Ik ben nog niet veel wijzer geworden, wat jullie nu PRECIES willen onderzoeken.

Mijn advies is dus dat jullie eerst goede definities opstellen en een goede hoofdvraag.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer