Halfreacties bepaling kappagetal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Halfreacties bepaling kappagetal

Ik ben met een onderzoek bezig waarin ik van verschillende papierpulpen het kappagetal moet bepalen.

In mijn verslag moet ik de halfreacties die hierbij voorkomen vermelden.

Kunnen jullie me hierbij helpen?

Ik pippetteer 100 ml kaliumpermanganaat en 100 ml zwavelzuur bij elkaar en voeg dit dan toe aan mijn monster. Na 10 minuten stop ik de reactie door 10 ml kaliumjodide toe te voegen. Ik voeg zetmeelindicator toe en begin met het toe titreren van natriumthiosulfaat tot een kleuromslag naar helder kleurloos.

Ik weet dat het zwavelzuur wordt toegevoegd om het mengsel aan te zuren. Ook weet ik dat er ergens trijodide ontstaat en dat dit reageert met de natriumthiosulfaat. Kunnen jullie me helpen met de halfreacties? Want ik kom er niet uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Halfreacties bepaling kappagetal

Begin eens aan het eind: welke reactie ben je aan het uitvoeren met je titratie?

Berichten: 6

Re: Halfreacties bepaling kappagetal

De redoxreactie tussen triiodide en thiosulfaat.

I3-(aq) + 2 S2O32-(aq) Afbeelding3 I-(aq) + S4O62-(aq)

Wanneer de triiodide is opgereageerd wordt mijn oplossing kleurloos.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Halfreacties bepaling kappagetal

Juist. Dus je hebt ergens dat trijodide gemaakt. Waar zou dat vandaan komen? Kun je een hele reactie of halfreactie verzinnen?

Berichten: 6

Re: Halfreacties bepaling kappagetal

Ik denk dat het trijodide wordt gevormd uit de reacties:

MnO42- + 2I- + 4H3O+ --> MnO2 + I2 + 6H2O

I
2 + I- à I3-


De reactie (MnO42- + 2I- + 4H3O+ --> MnO2 + I2 + 6H2O) heb ik ergens op internet gevonden. Ik weet alleen niet zeker of dit wel plaatsvindt, omdat ik niet weet wat er met de kaliumpermanganaat gebeurd wanneer deze aangezuurd wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Halfreacties bepaling kappagetal

Even een stap terug. Weet je wat halfreacties zijn? En heb je een tabel waar je deze terug kunt vinden?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Halfreacties bepaling kappagetal

ja in een halfreactie wordt de oxidatie of reductie van een stof beschreven.

bijvoorbeeld:

2I- --> I2 + 2e-

Ik heb geen tabel tot mijn beschikking waar deze reacties in te vinden zijn helaas.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Halfreacties bepaling kappagetal

Dan is het inderdaad lastiger. Kijk eens in dit topic: http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... freacties/ voor links.

Weet je hoe je zo'n tabel moet gebruiken? En zo ja, welke andere halfreactie je dijoodvorming zou kunnen aandrijven?

Berichten: 6

Re: Halfreacties bepaling kappagetal

Bedankt voor de links,

Enkele hiervan werken niet meer, maar op een site heb ik de volgende halfreacties gevonden:

MnO4 + 8 H+ + 5 e Afbeelding Mn2+ + 4 H2O

MnO4 +  H+ +  e Afbeelding HMnO4

Ik denk dat de eerste halfreactie plaatsvindt.

Als dit goed is zouden dan bij de bepaling van het kappagetal de volgende reacties plaatsvinden.

2 MnO4 + 16 H3O+ + 2 I- --> 2 Mn2+ + 24 H2O + 5 I2

I2 + I- à I3-

I3- + 2 S2O32- Afbeelding3 I- + S4O62-

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Halfreacties bepaling kappagetal

Inderdaad vindt de eerste van de genoemde reacties plaats. Het is een reactie die veel H+ nodig heeft, vandaar ook dat je zwavelzuur toevoegt.

De reacties die je opschrijft kloppen ook. Begrijp je nu, los van de reacties, ook wat er precies gebeurt? Met andere woorden, wat je precies aan het doen bent en hoe de berekening gaat die bij de titratie hoort?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Halfreacties bepaling kappagetal

Heel erg bedankt voor de hulp.

Het kappagetal is een getal voor de hoeveelheid lignine die aanwezig is in de pulp. Het kappagetal is het volume (in milliliter) van 0,1 N KMnO4-oplossing opgenomen door één gram pulp (droog gewicht). Het kappagetal wordt berekend uit de volgende formules:


K= (p*f)/w

p = ((b-a)N)/0,1


K= kappanummer

f= correctiefactor voor een 50% permanganaat consumptie


w= drooggewicht pulp (gram)

p= hoeveelheid 0,1N kaliumpermanganaat gebruikt bij de meting (ml)

b= hoeveelheid natriumthiosulfaat gebruikt in de blanco meting (ml)

a= hoeveelheid natriumthiosulfaat gebruikt bij de meting (ml)

N= normaliteit natriumthiosulfaat

Er wordt 1 gram pulp (droog gewicht) afgewogen (dit is bij mijn pulp het geval, het ligt eraan hoeveel lignine je pulp gevat) en aangevuld tot 500 ml met gedestilleerd water (de vezels moeten goed verdeeld zijn over het volume). Het monster wordt overgebracht naar een 2000 ml bekerglas en op een temperatuur van 25°C gehouden. De suspensie wordt continu geroerd met een roervlo en magneetroerder.

Er wordt 100,0 ml KMnO4-oplossing en 100,0 ml H2SO4-oplossing in een 250 ml bekerglas gepipetteerd en bij het monster gevoegd. De stopwatch wordt gestart. Het 250 ml bekerglas wordt uitgespoeld met hoogstens 5 ml gedestilleerd water en bij het reactiemengsel gevoegd. Het totaal volume is nu 1000 ml ± 5 ml.

Na precies 10 minuten wordt 10 ml kaliumjodide-oplossing en enkele druppels zetmeelindicator toegevoegd. Meteen hierna wordt er begonnen met het toetitreren van de natriumthiosulfaat-oplossing. De reactie is ten einde wanneer er een kleuromslag plaatsvindt naar helder kleurloos. Er wordt ook een blanco meting uitgevoerd.

Reageer