[scheikunde] bepaling van een selectie zouten.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

bepaling van een selectie zouten.

goedenavond,

Ik zit in 5 vwo, op school moesten wij een practicum doen. we kregen een selectie zouten en we moesten bepalen welk zout in welk potje zat. Om dit te bepalen kon men gebruik maken van de binas, en men had beschikking tot de indicator fenolftaleien.

De zouten die we kregen waren de volgende, welk zout welke is is uiteraard nog niet bekend, ondanks dat men kan zien dat kopersulfaat bijv. duidelijk een blauwe kleur heeft:

1) Kopersulfaat; CuSO4(s)

2) IJzer(III)chloride; FeCl3(s)

3) Kaliumcarbonaat; K2CO3(s)

4) IJzer(II)sulfaat; FeSO4(s)

5) Aluminiumsulfaat; Al2(SO4)3(s)

6) Magnesiumhydroxidecarbonaat; Mg2(OH)2CO3

Deze zouten moeten worden opgelost. Hierbij kregen we de volgende kleuren oplossingen (niet in dezelfde volgorde als de hierboven benoemde zouten)

1) donkergeel (zou eigenlijk een groene kleur aan moeten nemen; gegeven). (Het zout was lichtgroen)

2) troebelwit (Het zout was wit)

3) oranjegeel (Het zout was geel)

4) blauw (het zout was blauw)

5) troebelwit (Het zout was wit)

6) doorzichtig Het zout was wit)

Kopersulfaat is dus oplossing nummer 4; ijzer(III)chloride oplossing nummer 3 en ijzer(II)sulfaat oplossing nummer 1.

Vervolgens voegden we de indicator toe aan de onbepaalde oplossingen. In basisch milieu zal de oplossing een roze of rode kleur aannemen. Dit waren de resultaten:

1) reeds bekend

2) roze (donkerder dan 6)

3) reeds bekend

4) reeds bekend

5) geen kleurverandering

6) roze

De volgende zouten zijn nog niet bekend:

- aluminiumsulfaat

- kaliumcarbonaat

- magnesiumhydroxidecarbonaat

aluminiumsulfaat zou als zuur reageren met water volgens de docent (graag uitleg hierover, naar mijn weten is sulfaat namelijk een base).

Nu voegen we oplossing 1 en 6 bij elkaar, en 3 en 6 bij elkaar.

Hierbij ontstaat respectievelijk een donkergroene neerslag en een bruine neerslag.

Omdat bij het toevoegen van de indicator een lichtere roze kleur verkregen werd bij oplossing 6, is dit het kaliumcarbonaat (de zwakkere base tov magnesiumhydroxidecarbonaat), deze wordt dus samengevoegd bij de andere oplossingen.

Samengevoegde ionen 1&6: Fe2+ + CO32+slaan neer

Samengevoegde ionen 3&6: Fe3+ + CO32+ slaan neer

ook oplossing 2 en 5 werden bij elkaar gevoegd. Hierbij ontstond een witte neerslag met belletjes. vermoedelijk is dit aluminiumcarbonaat (niet zeker)

De gegevens waar ik niet uitkom zijn dus:

1) Waarom reageert aluminiumsulfaat als zuur

2) Klopt de kleur van de neerslagen met het volgens mij neergeslagen zout?

3) Hoe komt het dat Fe2+ de donkergele kleur geeft?

Het zou ook kunnen dat er ergens toch een fout in de methode zit, ik vind het vooral vreemd dat de oplossing van het lichtgroene zout (Fe2+aanwezig?) in de oplossing donkergeel wordt, maar dan weer wel een groene neerslag vormt. Als er een fout in de bepaalde stoffen zit, dan klopt het vervolg uiteraard ook niet :(

Het is nogal een lap tekst, bedankt voor uw tijd en bij voorbaat dank voor de hulp.

Berichten: 8

Re: bepaling van een selectie zouten.

Inmiddels ben ik er achter gekomen waardoor aluminiumsulfaat als zuur reageert.

Uiteraard treedt sulfaat op als base. SO42- + H2O ⇔ HSO4- + OH-.

Al3+ treedt op als zuur, volgens de reactie: Al3+ + 3H2O ⇔ Al(OH)3 + 3 H+

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: bepaling van een selectie zouten.

Dat klopt niet. Al3+ treedt wel op als zuur, maar volgens de reactie

[Al(H2O)6][sup]3+[/sup] [Al(H2O)5OH][sup]2+[/sup]+H+

Er wordt bij oplossen in water maar 1 H+ afgestaan. De andere H+ worden alleen afgesplist als je een sterke base toevoegt. In alle gevallen gaat het om een complex dat H+ afstaat. Deze reacties zijn ook terug te vinden in tabellen met zuren en basen zoals in Binas.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8

Re: bepaling van een selectie zouten.

Bedankt voor de reactie

Dat klinkt inderdaad een stuk geloofwaardiger.

Dan is het zout dus enkel een zuur omdat Al(H2O)63+een sterker zuur is dan dat SO42-een sterke base is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: bepaling van een selectie zouten.

Hoezo is sulfaat volgens jou een sterke base? Volgens de bronsted theorie zou zwavelzuur dan een zwak zuur zijn.

Berichten: 8

Re: bepaling van een selectie zouten.

sorry voor de belabberde notatie;

ik bedoel dat sulfaat een zwakkere base is dan dat [Al(H2O)6]3+een zwak zuur is. Dus dat sulfaat minder als base reageert dan dat [Al(H2O)6]3+als zuur reageert. Hierdoor zijn er dus meer H+ionen dan OH- ionen. deze neutraliseren elkaar en er blijft dan H+over. vandaar dat Aluminiumsulfaat een zure oplossing veroorzaakt.

Nou rest mij nog een vraag;

Ik voegde tijdens het experiment Kaliumsulfaat bij IJzer(III)chloride oplossing en bij IJzer(II)sulfaat oplossing

Bij de eerste reactie ontstond een bruine neerslag, dat is IJzer(III)carbonaat.

Bij de tweede reactie ontstond een donkergroene neerslag. Als er zuiver IJzer(II)carbonaat gevormd zou zijn dan zou dit lichtgroen moeten zijn. Een mengsel van Fe(III)carbonaat en Fe(II)carbonaat is wel donkergroen.

Het vaste zout Fe(II)sulfaat was lichtgroen met gele klontjes. Als het zout zuiver had geweest had het een beetje een blauwgroene kleur gehad.

Er was dus al Fe(III)sulfaat aanwezig lijkt mij. Het heeft dus gereageerd, waarbij het elektronen heeft afgestaan. Zouden deze afgegeven zijn aan de lucht?

Bij de neerslagreactie van Fe(III)carbonaat ontstonden ook bubbels. Waardoor worden die precies veroorzaakt? Hieronder heb ik de neerslagtabel van deze reactie gegeven.

.-------- Fe3+ K+

SO42-g

g

CO32-s

g

mvg raoul

Berichten: 8

Re: bepaling van een selectie zouten.

Ik ben er inmiddels al achter gekomen.

Fuzzwood en marko bedankt voor de reacties

Reageer