Springen naar inhoud

Prematuur

• Log in om te kunnen reageren

DSS40

DSS40

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2013 - 16:33

Hallo,

wij doen ons profielwerkstuk over ''vroeggeboorte''. We hebben een hoofdvraag en 3 deelvragen, maar we missen nog een deelvraag. Zou iemand ons kunnen helpen met de laatste deelvraag?

Hoofdvraag: Is de mate van prematuriteit een voorspeller voor de gezondheidsproblemen?

Deelvragen
1. Wat is het verschil in mortaliteit tussen kinderen die op tijd (tussen 37 en 40 weken) zijn geboren en premature (vanaf 24/25 weken tot 37 weken)?
2. Wat is de morbiditeit?
3. Welke behandeling en voor hoelang krijgt een prematuur?

We hadden nog een vierde deelvraag: Wat zijn de gevolgen van vroeggeboorte op korte en lange termijn
maar deze overlapte deelvraag 3 iets teveel.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2013 - 21:16

Ah, ik zie dat je mijn advies hebt opgevolgd ;)

Hoofdvraag zou ik iets anders formuleren omdat je prematuren met ŗ terme baby's vergelijkt en niet met andere prematuren. Dus de mate van prematuriteit valt eigenlijk weg, het is simpelweg 'prematuriteit'.

Dus bijvoorbeeld: Is prematuriteit een voorspeller voor gezondheidsproblemen?

Bij deelvraag 1 is het erg belangrijk om de mortaliteit af te kaderen door middel van leeftijd. Iedereen gaat namelijk dood. Dus de mortaliteit is gelijk. Een ander verhaal is als je vraagt: 'is er een verschil in mortaliteit na 1 maand, 1 jaar etc?'. Of misschien makkelijker (een indirecte variabele voor mortaliteit): 'hebben prematuren een kortere levensverwachting dan ŗ terme baby's?'

Morbiditeit moet je definiŽren: vaker verkouden bijvoorbeeld is niet erg interessant. Ook dit kun je indirect doen: 'komen premature kinderen vaker bij een (kinder)arts dan ŗ terme baby's?' Dan kun je kijken naar de meest voorkomende oorzaken voor bezoek en of dit wezenlijk verschilt met ŗ terme baby's.

Bijvoorbeeld:
Top 5 premature bezoeken: bronchiolitis, pneumonie, groeiachterstand, epiglotittis, meningitis
Top 5 ŗ terme bezoeken: virale bovenste luchtweginfectie, huilbaby, otitis media, laryngitis subglottica, dehydratie

Dan zie je al een verschil in de morbiditeit, dat die van prematuren doorgaans ernstiger is. Zo lees ik op wiki al (wel de bron checken!):

Children born prematurely (less than 35 weeks), with a low birth weight or who suffer from congenital heart disease may have higher rates of Bronchiolitis and are more likely to require hospital admission.

Vraag 3 is afhankelijk van deelvraag 1 en 2. Geen goede vraag dus. Wat je wel kunt vragen is: 'slaat de behandeling bij prematuren minder vaak aan dan bij ŗ terme baby's voor dezelfde aandoening?' Of: 'liggen prematuren langer in het ziekenhuis voor dezelfde aandoening?'. Of: 'zijn de symptomen van dezelfde aandoening ernstiger bij prematuren?' Genoeg smaken dus.

Vraag 4 zou ik weglaten, inderdaad teveel overlap.

Ik zie trouwens dat je een vrij ruim begrip neemt voor prematuren: 24 weken is namelijk de ondergrens voor levensvatbaarheid. Nu gooi je alle prematuren op ťťn hoop. Een baby van 36 weken is natuurlijk niet te vergelijken met een baby van 24 weken. Wat wel leuk is (maar veel tijd en statistiek kost, namelijk regressie-analyse), is om wťl te kijken naar de mate van prematuriteit en mortaliteit en morbiditeit. Misschien kun je dit als extra deelvraag doen?

Voor extra bonuspunten 8-)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

DSS40

DSS40

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2013 - 12:57

bedankt!

Ja we moeten minimaal 4 deelvragen hebben en beantwoorden.
Maar met deze hulp kunnen we weer verder!
Hartstikke bedankt!

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures