Springen naar inhoud

Directe formule

• Log in om te kunnen reageren

Jeronimo

Jeronimo

• >250 berichten
  • 518 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2013 - 22:18

Ik krijg om de een of andere reden deze recursieve formule niet naar de directe formule :oops: :

Un = 5 · Unn-1 -10 met U0 = 6

Ik wil m.b.v. de directe formule de 4e term (U3) berekenen.
"Natural forces within us are the true healers of disease. Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity."
Hippocrates van Kos

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2013 - 11:09

Ik zie even niet hoe je dit gestructureerd aan kan pakken. Echter, als je het zo bekijkt:
LaTeX
LaTeX
Ik constateer het volgende patroon:
LaTeX
Kies nu k=n en je hebt je directe formule.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 december 2013 - 11:49

Zo ongestructureerd is dat toch niet? Je kan die formule (nu je een kandidaat hebt) bewijzen met inductie.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 december 2013 - 12:18

Tja... ik bedoel met ongestructureerd meer dat je redelijk afhankelijk bent van je eigen inzicht. Als je het patroon in dit geval niet herkent dan heb je een probleem (Het is geen kwestie van stug doorwerken).

Ik had trouwens ook nog de volgende ingeving (vind ik eigenlijk beter):
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
De oplossing voor deze formule is vrij standaard. Met je oplossing V kun je dan de oplossing voor U vinden.

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 13 december 2013 - 23:45

De standaardmethode voor het oplossen van lineaire differentievergelijkingen loopt via de z-transform. De z-transform is de tijd-discrete versie van de Laplace transformatie die wordt gebruikt voor het oplossen van lineaire differentiaalvergelijkingen.

http://en.wikipedia....iki/Z-transform

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2456 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2013 - 13:24

Stel Unn-1 = a, wat geldt er dan voor Un?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Jeronimo

Jeronimo

• >250 berichten
  • 518 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 december 2013 - 13:45

Ik hoef formules als deze

Un = 5 · Unn-1 -10 met U0 = 6

nu nog niet om te bouwen naar een directe formule. Zonder die 5, moet ik 'm wel kunnen oplossen zonder GR, maar in dit geval mag ik menu 8 (recursion) gebruiken. Toch bedankt voor de moeite iedereen!
"Natural forces within us are the true healers of disease. Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity."
Hippocrates van Kos

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures