[natuurkunde] Natuurkundige oorzaak sluipverbruik

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Natuurkundige oorzaak sluipverbruik

Hoe kun op een natuurkundige wijze uitleggen hoe sluipverbruik wordt veroorzaakt?
  • Wij doen ons natuurkunde PO over sluipverbruik. Wij willen nu graag met behulp van de natuurkunde een uitleg geven over de oorzaak van sluipverbruik, maar we kunnen niks vinden op internet. Is er een slim iemand die ons wil helpen? :)

Berichten: 460

Re: Natuurkundige oorzaak sluipverbruik

je moet definiëren wat sluipverbruik is, en dan waardoor het veroorzaakt wordt. Heeft weinig met natuurkunde te maken denk ik. Bv een tv die uit staat niet verbruikt nog energie omdat niet alle processen in de tv uitstaan. ja het scherm is uit, maar bv de infrarood-detector (afstandsbediening) staat contant in de actieve modus. Zo heeft ieder apparaat in meer of mindere mate onderdelen in zich die altijd aan staan. (bv ook minicomputertje/lcd-schermpje van je wasmachine/droger)

Dan heb je natuurlijk ook nog opladers die contant een beetje lekstroom hebben. (worden ook warm). De weerstand is niet oneindig groot en loopt dus een klein stroompje en hiermee wordt de energie (nutteloos) omgezet in warmte.

Berichten: 20

Re: Natuurkundige oorzaak sluipverbruik

Dat laatste zou je een fysische oorzaak kunnen noemen, maar ik vraag me inderdaad af in hoeverre deze PO een, op natuurkundig gebied, diepgaand verhaal gaat worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Natuurkundige oorzaak sluipverbruik

Ik zou beginnen met verklaren wat het is.

Dan stel je vast waar je naar gaat kijken,

in hoeverre reken je standbystroom tot sluipverbruik e.d. zoals druipertje al zei.

Nu kun je berekenen of opzoeken hoeveel stroom eraan verloren gaat,

in eventueel verschillende gevallen.

Dan kun je een conclusie trekken of het nuttig is om het te voorkomen, of om het te laten gaan.

Of een oplossing bedenken, en eventueel realiseren.

En iets meten, aangezien het praktisch moet zijn.

Je weet al dat een oneindige weerstand iets is om naar te kijken.

Reageer