[natuurkunde] Stroom in schakelingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Stroom in schakelingen

Hallo!

Ik heb een vraagje over de stroom in schakelingen. In mijn handboek staat dat je bij serieschakelingen makkelijk kunt zien hoe de stroom loopt. Ik veronderstel dat dit van de + pool naar de - pool is van de spanningsbron? Maar dat je dat bij schakelingen met meerdere bronnen of parallelschakelingen moeilijker kunt achterhalen. Tijdens een hoorcollege zei de leerkracht dat als je een oefening moest oplossen (de stroom bepalen) dat je mocht kiezen in welke richting deze vloeit. Klopt dit wel? Of is dit gewoon een manier om het op te lossen?

Dankuwel om te lezen!

Berichten: 7.068

Re: Stroom in schakelingen

Je kiest niet in welke richting de stroom vloeit. Je kiest de richting die jij positief noemt. Als ik twee punten heb, A en B, en ik zeg dat van A naar B de positieve richting is dan zou ik bijvoorbeeld vinden dat er een stroom van A naar B loopt van 1 Ampere. Als jij van B naar A als de positieve richting definieert dan vind jij in dat geval een stroom van -1 Ampere. We vinden dus beide dezelfde stroom. Hoe je de referentierichting kiest heeft daar, gelukkig, geen invloed op.

Berichten: 20

Re: Stroom in schakelingen

Geheel juist, EvilBro. Duidelijk genoeg Anne of meer uitleg nodig?

Re: Stroom in schakelingen

Oke ik snap het! Bedankt voor de duidelijke uitleg! ;)

Reageer