Flisk schreef: ↑za 14 dec 2013, 19:15
Wetenschap en filosofie zijn totaal andere zaken,
wetenschapsfilosofie is een onderdeel van filosofie.
Dat je het een onderwaardering van het begrip filosofie noemt vind ik onjuist. Vele antieke filosofen waren trouwens ook wetenschappers/wiskundigen. Bijvoorbeeld Pythagoras en Plato. Een voorbeeld van een wiskundige/filosoof van iets modernere tijden is Leibniz. Allen geniale denkers.
De reden waarom filosofie en religie geen onderdeel (meer) zijn van deze fora, kan in volgende link zien.
http://www.wetenscha...341#entry535341
EDIT:shimmy was me voor met die link
Ik lees zeer gevarieerde en tegengestelde meningen in reacties op het Moderatum-besluit en ga geen "kamervragen" of een verder dispuut opvragen.
Voor mij kan mijn topic gesloten worden,is verder voor andere onderwerpen voor mij in dit forum niet van grote invloed.
De filosofen en wetenschappers van de afgelopen eeuwen verkondigden altijd al uiteenlopende meningen.
Leibnitz leek mij nogal een rationalist,meer wiskundig en minder filosoof,een omschrijving uit mijn uittreksels van ruim 2000 jaren filosofen:
Gottfried Leibnitz (1646-1716) Was de volgende grote europese rationalist,een genie op elk gebied;hij zorgde bijv.voor belangrijke ontwikkelingen in de symbolische logica en bedacht een plan voor de invasie van Egypte;een plan dat Napoleon 120 jaar later makkelijk had kunnen gebruiken!
Hij ontwierp een rekenmachine,stelde tegelijkertijd als Newton de differentiaal-en integraalrekening op.Leibnitz was niet tevreden met het pantheisme van Spinoza;zag weinig in diens naturalisme(d.i.de opvatting dat alles natuur is en dat de mens geen speciale plaats inneemt in de werkelijkheid).Hij wilde terug naar een cartesiaans systeem met echte individuen en een buitenzintuigelijke God.Deze theorie te vinden in zijn Monadologie en Theodicee.
Zijn theorie bestaat uit drie beginselen:
het principe van identiteit ( analytische -waar per definitie- en synthetische -niet waar per definitie-beweringen),
het principe van voldoende grond (Er is voor alles een reden waarom het bestaat en waarom het op die manier bestaat:volgens L.het basisprincipe van rationaliteit),
en dat van
voorbeschikte harmonie (Als er een God is moet hij rationeel en goed zijn en in staat zijn om een zo groot mogelijke hoeveelheid bestaan te scheppen-metafysische perfectie)