'Speed of light' trager onderwater... terug in tijd kijken?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 30

'Speed of light' trager onderwater... terug in tijd kijken?

Hi,

Ik ben me recentelijk een beetje aan het verdieping in de snelheid van het licht.

Een van de meest opvallende zaken die ik tegenkwam is dat water de snelheid van het licht vertraagd.

Nu vroeg ik me af: zijn er wel eens experimenten geweest om terug in de tijd te kijken onder water (immers kun je met een glasvezel het beeld sneller boven krijgen dan het beeld waar je naar krijgt).

Het zal vast om minder dan milliseconden gaan, maar toch leuk experiment leek me zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 'Speed of light' trager onderwater... terug in tijd kijken?

Alle media vertragen de netto snelheid van het licht, maar niet de brutosnelheid. Die blijft gewoon gelijk aan c. Wat er op moleculair niveau gebeurt is de absorptie en emissie van ingevallen licht wat de snelheid lijkt te vertragen met een factor gelijk aan de brekingsindex van de stof.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: 'Speed of light' trager onderwater... terug in tijd kijken?

Je kijkt constant terug in de tijd, want elk licht heeft een bepaalde tijd nodig om je te bereiken.

Je bedoeld waarschijnlijk dat je zelf bijvoorbeeld 0,8c gaat in water, terwijl het licht daar 0,75c gaat.

Dan zou je inderdaad jezelf kunnen zien 'in het verleden'. We hebben nog niet de technologische middelen om een persoon of camera tot zo'n snelheden te versnellen. Dus zulke experimenten zijn nog niet mogelijk.

Maar deeltjes kunnen we wel al versnellen tot die grootheid. Het Tsjerenkov-effect is ook iets interessant.

http://nl.wikipedia....jerenkov-effect

Het doet een beetje denken aan de kegelvormige schokgolf die ontstaat wanneer men sneller dan het geluid gaat.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Reageer