Springen naar inhoud

- - - - -

Veel kleinere prijzen beter voor ideeŽnwedstrijd dan enkele grote prijzen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Wien Ee

    Wien Ee


  • >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 december 2013 - 09:45

Bedrijven die een online ideeënwedstrijd uitschrijven, ontvangen creatievere ideeën wanneer ze meerdere kleine prijzen in plaats van één of weinig grote prijzen uitloven.

wsf-iw-1.png

Bedrijven schakelen steeds vaker (online) de hulp in van buitenstaanders tijdens het innovatieproces – ook wel crowdsourcing genoemd. Een onderzoeker bestudeerde ruim 100 online ideeënwedstrijden en ging na wat het effect was van de prijzen die werden uitgeloofd op de creativiteit van de inzendingen. Het bleek dat het opdelen van het totale prijzengeld in meerdere kleinere prijzen creatievere ideeën oplevert dan het uitloven van slechts één of weinig grote prijzen. Ook blijkt dat de ingezonden ideeën creatiever zijn als de waarde van de prijzen aan elkaar gelijk is.

Rangorde creativiteit
De onderzoeker liet in totaal 623 winnende ideeën van de 5999 inzendingen voor 106 ideeënwedstrijden op een online platform opnieuw beoordelen door 10 juryleden met een bewezen creatieve achtergrond. Het ging hierbij om wedstrijden waarbij bijvoorbeeld een nieuwe verpakking voor een product ontwikkeld moest worden of een bestaand product verbeterd diende te worden. Vervolgens heeft de onderzoeker geanalyseerd welke prijsstructuren gehanteerd werden bij de gerangschikte winnende inzendingen van meest creatief naar minst creatief.

Motiverende prijs
Wat maakt dat het uitreiken van meerdere kleinere prijzen creatievere ideeën oplevert dan één of weinig grote prijzen? ‘Het open karakter van de ideeënwedstrijd is belangrijk,’ geeft de onderzoeker als verklaring. ‘Vaak staan je ideeën online, ongeacht of je hebt gewonnen of niet. Het bedenken van een creatief idee vergt tijd en moeite, de prijzen moeten dus voldoende motiverend werken. De kans op het winnen van een prijs, en daarmee op erkenning van je creativiteit, is groter bij een prijsstructuur van meerdere prijzen. Gelijke prijzen hebben daarbij het voordeel dat iedere winnaar de ‘eerste prijs’ heeft.’

Aantal deelnemers niet vergroten
Hoe hoger de totale waarde van de prijzen per wedstrijd, hoe meer deelnemers iets inzenden, blijkt. Meer deelnemers zorgen er echter niet voor dat de inzendingen creatiever worden. Het is dus belangrijker om goede voorwaarden te scheppen waardoor deelnemers tijd en energie gaan steken in het bedenken van een creatieve inzending, dan om te zorgen dat veel mensen een idee indienen. Gedetailleerd omschrijven wat de gewenste uitkomst is, levert bijvoorbeeld creatieve inzendingen op. Het gedetailleerd beschrijven van de bouwstenen die een deelnemer moet gebruiken in zijn idee, vermindert juist de mate van creatieve input.



Bron:
NWO

Veranderd door confusie, 15 december 2013 - 10:13

Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.




0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures