Springen naar inhoud

Hoe groot mag een kooi van Faraday zijn?

• Log in om te kunnen reageren

ijskar

ijskar

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2013 - 15:50

Toen ik las dat een kooi van Faraday ontstaat wanneer de ladingen binnen een afgesloten metale ruimte zo dicht op elkaar staan dat ze elkaar "neutraliseren", vond ik dit al een raar idee.

Als deze ladingen elkaar "neutraliseren" - wat ik al niet 100% vat - hoe dicht moeten ze dan tegenover elkaar staan opdat ze elkaar neutraliseren zodat er geen elektrische invloed is binnen deze ruimte.

Ik heb helemaal nog niet zo'n goed inzicht in deze leerstof en vraag me dus af hoe groot zo'n kooi van Faraday mag zijn.

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 december 2013 - 17:53

Toen ik las dat een kooi van Faraday ontstaat wanneer de ladingen binnen een afgesloten metalen ruimte zo dicht op elkaar staan dat ze elkaar "neutraliseren", vond ik dit al een raar idee.

Ik vind dat een rare beschrijving. Waar heb je dat gelezen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ijskar

ijskar

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2013 - 18:23

Ik vind dat een rare beschrijving. Waar heb je dat gelezen?

Cursus fysica, ik vond het zelf ook al een rare beschrijving.

Er word gesteld dat als een bolvorming figuur met een holte vanbinnen geladen is, de ladingen binnen de holte zo dicht op elkaar zitten dan ze elkaar neutraliseren, zodat alleen het oppervlak van de bol aan de buitenkant geladen is.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 december 2013 - 20:38

Rare cursus?? Klinkt als quatsch.

Gelijke ladingen stoten elkaar af, en een ladinkje zal dus een plek zoeken waar het kwadratisch gemiddeld zover mogelijk van alle andere ladingen vandaan zit. Op een geleidende bol is dat gelijkmatig verdeeld over de buitenkant van die bol. Op een staaf is dat met een verdeling met een concentratie die oploopt naar de uiteinden, enz.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 december 2013 - 20:53

Wat ze waarschijnlijk bedoelen is dat de lading van de bol geen elektrisch veld veroorzaakt binnen de bol. Dat is een algemeen bekend verschijnsel.
Wat is exacte tekst van dat stukje van die cursus?

Flisk

Flisk

• >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 december 2013 - 09:59

@klazon, dit heeft dan weer niets te maken met de kooi van Faraday.

@ijskar, er staat geen limiet op de grootte van zo'n kooi. Ik zal je proberen uit te leggen hoe zo'n kooi werkt zonder al te moeilijke termen en adhv een voorbeeldje.

Merk op dat zo'n kooi gemaakt is uit een geleidend metaal. Dit komt omdat zulke metalen vrije elektronen hebben, die dus zonder al te veel moeite kunnen bewegen langs de wanden van de kooi.

Stel, er heerst een positief elektrisch veld dichtbij de voorkant van een kooi. Elektronen zijn negatief, dus worden aangetrokken door het elektrische veld. Omdat ze vrij kunnen bewegen, krijg je dus een ladingsverschil tussen de voor en achterkant van de kooi. De voorkant van de kooi wordt dus negatief geladen, het elektrisch veld dat hierdoor opgewekt wordt zal dus negatief zijn. Dit zal het positieve elektrische veld opheffen zodat de netto veldsterkte binnenin de kooi 0 is.

Veranderd door Flisk, 16 december 2013 - 10:08

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

ijskar

ijskar

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2013 - 14:31

Oh op die manier! Enorm bedankt, het is nu veel duidelijker!

Veranderd door physicalattraction, 31 december 2013 - 15:36
Onnodige quote verwijderd

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures