[natuurkunde] Profielwerkstuk Majorana fermionen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

Profielwerkstuk Majorana fermionen

Dag allemaal,

In mijn examenjaar moet ik een profielwerkstuk maken. Dat houdt in dat ik een verslag schrijf met daarin een theoretische gedeelte en een practica. Ik heb voor mijn PWS natuurkunde gekozen als invalshoek, en ik wil een verslag schrijven over over Majorana fermionen.

Nu heb ik twee problemen:

Informatie: professor Kouwenhoven heeft een mooie college gegeven over de Majorana fermionen, alleen wanneer ik op internet zoek kan ik weinig theorie over zijn college terugvinden. Dit is de link naar zijn college:

https://www.youtube....h?v=f3F0u49ebRI

Waar we een beetje naar zoeken zijn antwoorden op de vragen:

-Waar is Majorana ontdenkt? door wie? hoe? ect. eventuele link naar de fysiologen.

- We willen de bijzondere opstelling waar de Majorana fermionen verschijnen onderzoeken. Waarom nou specifiek deze opstelling? Hoe kwam men op deze opstelling?

- We willen ons focussen op het Majorana deeltje zelf, de bijzondere eigenschappen, deeltje en anti-deeltje ect.

We hebben veel publicaties gevonden, alleen zijn die niet erg makkelijk te begrijpen.

Proefje: bij het proefje lopen we ook vast. We hebben geen idee wat voor proefje we kunnen doen met het Majorana deeltje. We hebben ook de mensen die het deeltje hebben ontdekt gemaild. Maar daar kunnen we niet goed contact mee leggen.

Mijn vragen aan jullie:

- Weten jullie misschien goede informatiebronnen over het Majorana deeltje? Sites, boeken, filmpjes waar we terecht kunnen?

- Hebben jullie een idee van een onderzoek of een proefje wat we zouden kunnen uitvoeren?

Als er nog onduidelijkheden zijn, dan ben ik altijd bereid om die te beantwoorden. Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Profielwerkstuk Majorana fermionen

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 15

Re: Profielwerkstuk Majorana fermionen

Bedankt voor uw snelle reactie. Ik heb het bekeken en er staat goed informatie. Weet u misschien waar ik ook informatie kan vinden over de opstelling die gemaakt moet worden om de Majorana deeltjes te vinden? Het bestaat uit een halfgeleider, een super geleider en een metaal (in Delft gebruikten ze goud). De halfgeleider moet de supergeleider precies voor de helft bedekken. Dat is bijzonder en daar wil ik meer onderzoek naar doen.

Reageer