[enquête] Onderzoek Consumentengedrag n.a.v. een Productcrisis

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

[enquête] Onderzoek Consumentengedrag n.a.v. een Productcrisis

Via dit bericht wil ik jullie graag uitnodigen voor deelname aan de volgende enquête:



Titel: Onderzoek Consumentengedrag n.a.v. een Productcrisis

Aanleiding van de enquête: Afstudeeronderzoek / Wetenschappelijke publicatie

Doelgroep: Mensen ouder dan 16 jaar, die in het bezit van een mobiele telefoon zijn.

Verwachte tijdsduur voor invullen: Tussen de vijf en tien minuten (Kanttekening: de teller van de sluitingsdatum en de beschikbare resultaten gaan tot eind 2013)

Sluitingsdatum voor deze enquête: 31-12-2013

Wanneer worden de resultaten verwacht: 31-12-2013

Volg hier de link naar de enquête



Toelichting

Momenteel ben ik bezig met een wetenschappelijk onderzoek naar het gedrag van consumenten tijdens een productcrisis. Hiervoor heb ik zoveel mogelijk respondenten nodig die de enquête van de onderstaande link zorgvuldig willen invullen. Het duurt een ruime vijf minuten.

Ik zou het heel erg fijn vinden als u me hierbij zou willen helpen. Alvast bedankt voor de kleine moeite, stel het op prijs

Berichten: 2

Re: [enquête] Onderzoek Consumentengedrag n.a.v. een Productcrisis

Een debriefing voor degenen die de enquête hebben ingevuld:

Geachte respondent,

Een tijdje geleden heeft u een online vragenlijst ingevuld voor mijn afstudeeronderzoek. Voorafgaand aan deze studie werd u verteld dat deze de effecten van een bedrijfscrisis op het gedrag van een consument onderzocht.

Binnen de vragenlijst diende u eerst een (fictief) online nieuwsbericht te lezen. Dit nieuwsbericht ging over het ontploffingsgevaar onder mobiele telefoons van uw merk, door toedoen van een productiefout. In het bericht stond tevens aangegeven welke handelingen u kon verrichten om zo weinig mogelijk risico te lopen met betrekking tot het incident (het apparaat opsturen, batterij niet meer opladen, etc.). Wat u niet wist is dat er twee verschillende nieuwsberichten waren opgesteld, waarvan er één willekeurig aan u werd toebedeeld. Het verschil tussen de twee verschillende berichten was dat er in het ene bericht stond dat de consumentenbond met het nieuws naar buiten was gekomen, en dat er in het andere bericht stond dat de telefoonproduct zelf met het slechte nieuws naar buiten kwam. Deze vorm van zelfonthulling in de laatste situatie wordt ook wel ‘stealing thunder’ genoemd, en is bedoeld om toekomstige reputatieschade te beperken.

Vervolgens kreeg u een aantal Twitterberichten (tweets) te zien die betrekking hadden op de eerdergenoemde bedrijfscrisis. Ook hier werd u willekeurig gekoppeld aan één van de twee aanwezige scenario’s. In het eerste scenario moedigden de tweets aan om de eerder genoemde geadviseerde handelingen te verrichten. In het andere scenario waren ze daarentegen ontmoedigend.

Het uiteindelijke doel van de studie was om de gecombineerde effecten van het toepassen van (wel of geen) stealing thunder van de organisatie en het lezen van (aanmoedigende of ontmoedigende) berichten van anderen die zich in dezelfde situatie bevinden op het consumentengedrag te onderzoeken. Binnen de studie wordt consumentengedrag opgedeeld in de volgende elementen: risicoperceptie, zelfredzaamheid, geloofwaardigheid t.o.v. de organisatie en negatieve gedragsintenties. Deze werden gemeten door middel van de enquêtevragen.

Uit de scores is gebleken dat zowel het toepassen van stealing thunder als het lezen van aanmoedigende tweets tot significant positievere resultaten leidt bij de zelfredzaamheid onder de consumenten. Daarnaast leidde het lezen van aanmoedigende tweets tot een hogere geloofwaardigheid t.o.v. de organisatie, maar dit was alleen het geval wanneer een organisatie geen stealing thunder-strategie toepaste. Er werden uiteindelijke geen significante resultaten gevonden op het gebied van risicoperceptie en negatieve gedragsintenties. Aan de vragenlijst namen 236 mensen deel.

Mocht u nog vragen hebben, dan mag u ten alle tijden contact met mij opnemen via PB. Nogmaals bedankt voor uw deelname.

Met vriendelijke groet,

Dennis Tigchelovend

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [enquête] Onderzoek Consumentengedrag n.a.v. een Productcrisis

Dank je wel voor de feedback! Ik heb trouwens je e-mail adres weggehaald hierboven; dit scheelt spam in je mailbox. Gebruikers kunnen je altijd een PB sturen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer