[wiskunde] Verhoudingen uitrekenen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Verhoudingen uitrekenen.

Hallo iedereen,

Ik kom er echt niet uit.

Een handbalveld heeft een lengte van 42 meter en een breedte van 24 meter. wat is de verhouding tussen de lengte en de breedte.

hoe reken ik dit uit. Ik dacht 42 x 24 maar dit is fout want dan bereken ik oppervlakte. Ik moet de verhouding uitrekenen. Hoe doe ik dit?

is het soms 42:24? kan iemand een voorbeeld geven hoe ik dit moet uitrekenen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Verhoudingen uitrekenen.

Djohn schreef: di 17 dec 2013, 10:18
Hallo iedereen,

Ik kom er echt niet uit.

Een handbalveld heeft een lengte van 42 meter en een breedte van 24 meter. wat is de verhouding tussen de lengte en de breedte.

hoe reken ik dit uit. Ik dacht 42 x 24 maar dit is fout want dan bereken ik oppervlakte. Ik moet de verhouding uitrekenen. Hoe doe ik dit?

is het soms 42:24? kan iemand een voorbeeld geven hoe ik dit moet uitrekenen?
Je kan toch eenvoudig even googlen op het woord: verhouding (van getallen) ...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Verhoudingen uitrekenen.

wat ook wel eens wil helpen ,is het vraagstuk wat simpeler te maken door mooie getallen in te vullen.

bij voorbeeld;

een handbalveld heeft een lengte van 40 meter en een breedte van 10 meter

wat is de verhouding tussen lengte en breedte.

het antwoord op deze vraag is zonder te rekenen direkt in te zien.

kunnen we later altijd nog rekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verhoudingen uitrekenen.

Als jij een lengte van 1,80 m en je kleine zusje is maar 90 cm lang, dan ben jij verhoudingsgewijs 2 keer zo lang als je zusje. De verhouding van jullie lengtes is dan "2 staat tot 1" of "2 op 1"

Hoe kom je met 180 cm en 90 cm aan die verhouding "2 : 1" ?

Heb jij (vroeger op het vmbo) leren werken met verhoudingstabelletjes?
verhouding.gif
verhouding.gif (4.63 KiB) 1510 keer bekeken
Dit komt natuurlijk heel mooi uit. Als je zusje 120 cm lang zou zijn dan is de verhouding 1,5 : 1 (probeer maar). Als je zusje 125 cm lang is komen er nog meer cijfers achter de komma

Ik weet ook niet hoe jullie verhoudingen moeten weergeven: altijd als een getal "iets staat tot 1" ? Of moeten allebei de getallen altijd hele getallen zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Verhoudingen uitrekenen.

Safe schreef: di 17 dec 2013, 11:08
Je kan toch eenvoudig even googlen op het woord: verhouding (van getallen) ...
Ja dat kan maar ik heb de juiste uitleg nodig hoe te doen. Anders begrijp ik er niets van.
aadkr schreef: di 17 dec 2013, 17:29
een handbalveld heeft een lengte van 40 meter en een breedte van 10 meter

wat is de verhouding tussen lengte en breedte.
dan is als het goed is 4/1 ik deel 40 door 10 en tien door tien.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Verhoudingen uitrekenen.

uitstekend . 4 staat tot 1

knap gezien van je.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verhoudingen uitrekenen.

Djohn schreef: di 17 dec 2013, 19:13
dan is als het goed is 4/1 ik deel 40 door 10 en tien door tien.
of ook rechtstreeks die 40 delen door die 10....

En dus, dan die 42 en 24 meter van dat veld?
Jan van de Velde schreef: di 17 dec 2013, 17:41
Ik weet ook niet hoe jullie verhoudingen moeten weergeven: altijd als een getal "iets staat tot 1" ? Of moeten allebei de getallen altijd hele getallen zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Verhoudingen uitrekenen.

Nou eigenlijks heb ik nooit op het vmbo gezeten... ik zat altijd op een praktijk school. ben daarna na mbo 1 gegaan en daarna na mbo 2 en nu na MBO 3 jeetje. ik merk nu pas dat ik een achterstand heb.... Dat ik zoveel dingen al eigenlijks moest weten op de basis school wat ik nu pas leer! maar goed. Beter laat dan nooit!

Maar goed terug op de verhouding. natuurlijk is het dan 2/1 als ik er antwoord op geef. Mijn antwoord op mijn vraag is dus.

verder als ik het antwoord geef op de hamvraag die ik zelf stelde dat is 21/12 het antwoord. ik deel het door 2

ik het is wel zo da tik tot nu toe altijd met hele getallen te maken krijg decimalen getalen thankgod niet.,.. dat gaat ook niet komen zie ik nu. heb hierna wel breuken op die manier.

nu word het lastiger. een brood heb je 540 gram meel en 6 gram gist nodig wat is de verhouding tussen het gewicht van de meel en het gewicht van het gist. wat ik denk is 90/1 elke getal delen door 6. klopt het?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Verhoudingen uitrekenen.

waarom deel je niet door 24?

dan verhouden zich de lengte staat tot de breedte als

21/12 staat tot 1

deel nu de teller en de noemer van de breuk 21/12 door 3

je laatste vraag heb je uitstekend beantwoord

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verhoudingen uitrekenen.

Djohn schreef: di 17 dec 2013, 19:45
verder als ik het antwoord geef op de hamvraag die ik zelf stelde dat is 21/12 het antwoord. ik deel het door 2
Als dat betekent dat je dus steeds verhoudingen in gehele getallen moet geven, en niet als ".... staat tot 1" .....????

Dan is de beste aanpak:

1) kun je beide getallen door 2 delen?

zo ja, doe dat dan en herhaal stap 1 , zo nee, ga naar stap 2

2) kun je beide getallen door 3 delen?

zo ja, doe dat dan en herhaal stap 2 , zo nee, ga naar stap 3

3) kun je beide getallen door 5 delen?

zo ja, doe dat dan en herhaal stap 3 , zo nee, ga naar stap 4

4) kun je beide getallen door 7 delen?

zo ja, doe dat dan en herhaal stap 4 , zo nee, ga naar stap 5

5) kun je beide getallen door 11 delen?

etc

Moeilijker dan de factor 11 zullen ze het denk ik niet maken

Let op:

door 4 delen hoef je niet te proberen omdat je eerder ook al niet meer door 2 kon delen

door 6 delen hoef je ook niet te proberen omdat je eerder ook al niet meer door 2 of 3 kon delen

probeer zo bijvoorbeeld eens 216 op 144?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Verhoudingen uitrekenen.

Djohn, ben je bekend met het begrip priemgetallen. want daarop is het bericht van Jan gebaseerd.

216 staat tot 144.

deel nu beide getallen door de kleinste getal

dan krijg je;

216/144 staat tot 1

probeer nu de breuk 216/144 te vereenvoudigen.

om te beginnen is het mogelijk om de teller en de noemer door 2 te delen.

2 is het kleinste priemgetal.

lukt dit, dan probeer je nogmaals de teller en noemer door 2 te delen,lukt dit niet dan pakken we het eerstvolgende priemgetal 3

zie het bericht van Jan , dat zijn priemgetallen.

Berichten: 73

Re: Verhoudingen uitrekenen.

Die verhouding van lengte en breedte van dat veld is simpel weer te geven als een deling van lengte: breedte

= 42: 24.

Van de beide zijden van de deling,dus de 42 en 24 zoek je de grootste gemene deler op,als volgt

42= 3*2*7 en

24= 3*2*2*2 dus de grootste gemene deler (GGD) is 3*2=6 dus wordt het vereenvoudigd :

42:6 = 7 en

24:6 = 4 dus verhouding L:B= 7:4

Dus de veronderstelling van de topicer: " Is het soms 42: 24."..is al juist

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Verhoudingen uitrekenen.

Jan van de Velde schreef: di 17 dec 2013, 20:21
Als dat betekent dat je dus steeds verhoudingen in gehele getallen moet geven, en niet als ".... staat tot 1" .....????

probeer zo bijvoorbeeld eens 216 op 144?
Hallo! Sorry voor mijn late reactie ik had problemen in mijn prive leven vandaar mijn late reactie! Bedankt voor de tips! Ik zou nu eens reageer.

onee.. ik berekende fout het moet perse hele getallen zijn klopt!

even kijken... het is deelbaar door 2 maar ook door 4 niet door 6? wel door acht wat apart zeg. komt dat door dit wat ik denk

je kun zo berekenen als je het kunt delen door 2 kun je delen door 4 en 8

kun je het delen door 3 kun je het ook door 6 en 9

als je het kunt delen door 5 kun je het ook delen door 10 klopt dit?
waarom deel je niet door 24? dan verhouden zich de lengte staat tot de breedte als 21/12 staat tot 1 deel nu de teller en de noemer van de breuk 21/12 door 3
oja 21 \ door 2 kan niet dus delen door 3 = 7 en 12 delen door 3 = 4

antwoord 7\4

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: Verhoudingen uitrekenen.

Djohn, ben je bekend met het begrip priemgetallen. want daarop is het bericht van Jan gebaseerd. 216 staat tot 144. deel nu beide getallen door de kleinste getal dan krijg je; 216/144 staat tot 1 probeer nu de breuk 216/144 te vereenvoudigen. om te beginnen is het mogelijk om de teller en de noemer door 2 te delen. 2 is het kleinste priemgetal. lukt dit, dan probeer je nogmaals de teller en noemer door 2 te delen,lukt dit niet dan pakken we het eerstvolgende priemgetal 3 zie het bericht van Jan , dat zijn priemgetallen.
ik heb nog nooit gehoord daarvan. Wat is dat dan?

is er nog een voorbeeld? Wel handig voor mij
Die verhouding van lengte en breedte van dat veld is simpel weer te geven als een deling van lengte: breedte = 42: 24. Van de beide zijden van de deling,dus de 42 en 24 zoek je de grootste gemene deler op,als volgt 42= 3*2*7 en 24= 3*2*2*2 dus de grootste gemene deler (GGD) is 3*2=6 dus wordt het vereenvoudigd : 42:6 = 7 en 24:6 = 4 dus verhouding L:B= 7:4 Dus de veronderstelling van de topicer: " Is het soms 42: 24."..is al juist


oke... hoe kan het zijn als ik 42\ 24 het juiste antwoord is kan toch nooit? of hoe moet ik dat dan zien? als ik dat doe komt er 1.75... De veronderstelling van mij is toch niet het juiste antwoord moet ik het dan nog x iets doen? geen idee.. he? grootste gemeende deler nog nooit van gehoord moet ik dan x doen. want 3x2x2x2 is 24.... apart hoe moet ik daar nou het antwoord uit halen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verhoudingen uitrekenen.

Jan van de Velde schreef: di 17 dec 2013, 20:21
de beste aanpak:

1) kun je beide getallen door 2 delen?

zo ja, doe dat dan en herhaal stap 1 , zo nee, ga naar stap 2

2) kun je beide getallen door 3 delen?

zo ja, doe dat dan en herhaal stap 2 , zo nee, ga naar stap 3

3) kun je beide getallen door 5 delen?

zo ja, doe dat dan en herhaal stap 3 , zo nee, ga naar stap 4

..//..

Moeilijker dan de factor 11 zullen ze het denk ik niet maken

Let op:

door 4 delen hoef je niet te proberen omdat je eerder ook al niet meer door 2 kon delen

door 6 delen hoef je ook niet te proberen omdat je eerder ook al niet meer door 2 of 3 kon delen

probeer zo bijvoorbeeld eens 216 op 144?
en dat levert dan in de praktijk:
216144
:210872
:25436
:22718
:396
:332
En ja, natuurlijk zijn er snellere wegen, maar dan heb je aardig wat routine (getalinzicht, rekeninzicht) nodig. Begin daar niet naar te zoeken, dat komt vanzelf met de ervaring.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer